Navštivte také nový web zaměřený na československé letectví - http://www.cs-letectvi.cz
Skočit na navigaci
Nacházíte se zde: Úvodní stranaAmerická letadlaBoeing B-767

Boeing B-767

Boeing B-767
Boeing B-767 je velmi oblíbeným typem, který se již vyrábí více než dvacet let a za tuto dobu získal značnou oblibu mezi dopravci i u cestujících. Ačkoli byl původně určen k provozu na vytížených domácích tratích v USA, dnes již slouží u desítek leteckých dopravců po celém světě.

Vznik, vývoj:

První úvahy o výrobě „sedmšestsedmičky“ byly zveřejněny již v roce 1971, kdy Boeing představil studii prozatímně označenou Type 751 s kapacitou kolem 200 cestujících a rychlostí M=0,98. Poté byly rozpracovány další návrhy letounu, lišící se zejména pohonnými jednotkami, provozními vlastnostmi a výkony. Roku 1973 pozval Boeing ke spolupráci 30 významných světových dopravců, jejich požadavky vypadaly asi takto: dvoumotorový letoun s kapacitou 175-283 sedadel, dolet (podle verzí) 4000,5000 a 9000 km. Na základě těchto požadavků vznikl projekt označený B7X7-962 s kapacitou 200 sedadel a doletem 4345 km. První objednávku na 30 letounů v hodnotě 1,2 miliardy USD (36 miliard Kč) ve verzi 767-200 získal Boeing od společnosti United Airlines roku 1978. Výroba prvního stroje B 767 byla zahájena 6. července 1979 a slavnostní roll-out se konal 4. srpna 1981. První vzlet se uskutečnil 26. září 1981 a již 30 července typ získal osvědčení letové způsobilosti od FAA.

Verze

  • B767-200/200ER: Vývoj této verze byl zahájen po získání první objednávky. B767-200 má shodně vybavenou pilotní kabinu jako B-757. Šířka trupu umožňuje do letounu umístit 7 sedadel v jedné řadě s dvěmi uličkami. Původně se počítalo se dvěmi verzemi: standardní B-767-200 a B-767-100, se zkráceným trupem, která však kvůli své shodnosti s B-757 nebyla vyráběna. Od verze -200 byla odvozena další a to -200ER, s větším doletem (ER=Extended Range).
  • B767-300/300ER: Značná obliba verze -200 u dopravců inspirovala Boeing k vývoji prodloužená verze v únoru 1982. Letoun má oproti předchozí verzi trup prodloužený o 6,43 m a umožňuje tak přepravit až o 45 cestujících více. Konstrukce je samozřejmě zesílena, neboť vzrostla hmotnost letounu. Pro své provozní vlastnosti je nejrozšířenější verzí B-767 vůbec. Verze -300ER má opět prodloužený dolet a vyšší vzletovou hmotnost.
  • B767-300F: Celonákladní provedení odvozené od B767-300ER, jehož vývoj byl zahájen v lednu 1993 na základě objednávky UPS. Má tak zesílená křídla, podvozek, centroplán a podlahu. Na levé straně trupu jsou umístěna nákladní vrata o rozměrech 2,67 × 3,40 m. Hlavní kabina má objem 339,5 m3 a dolní 105,3 m3 a lze na ně celkem umístit až 24 kontejnerů.
  • B767-400ER: Verze s prodlouženým doletem až 13 000 km. První projekt vznikl v roce 1993 a trup je ve srovnání s B767-300 o 6,4 m delší. Má zesílenou kontrukci kříde, trupu a podvozek převzatý z typu B777. Jedná se o nejmodernější verzi vybavenou moderní avionikou. Tento typ byl nabízen i Českým Aeroliniím.

Uživatelé

Aeris S.A., Aero Continente, Aeroflot, Aeromexico, Air 2000, Air Afrique, Airborne Express, Air Algerie, Air Europe, Air Gabon, Air China, Air Canada, Air France, Air Madagascar, Air Mauritius, Air New Zealand, Air Pacific, Air Seychelles, Airtours, Air Zimbabwe, Alitalia, Alliance Air, All Nippon, American Airlines, Ansett Australia, Asiana, Avianca, Balair, Britannia Airways, Britannia Germany, British Airways, Britannia Sweden, Canadian Airlines, City Bird, Continental, Delta Airlines, Egyptair, El Al, Eurofly, EVA Air, Ethiopean Airlines, Gulf Air, Hokkaido Intl, China Yunnan, Japan Air lines, Japan Asia, Kalair USA, Kingdom Holding, KLM, Lan Chile, LAPA, Lauda Air, LOT, LTU, Malev, Martinair, Mid East Jet Royal Air Maroc, North American, Royal Brunei, Qantas, Shanghai Airlines, Skymark Airlines, Sobelair, South African, Spanair, TACA, Transbrasil, United Airlines, UPS, U. S. Airways, Uzbekistan Airways, Varig, Vietnam Airlines, ...

Konstrukce

Boeing 767 je jednoplošný, dvoumotorový dopravní letou s podvozke příďového typu. Pohon zajišťuje dvojice motorů Pratt & Whitney JT9D-7R pod křídlem. Při stavbě jsou použity nové materiály, zejména hliníkové slitiny s lepší odolností. Na méně namáhaných místech byly použity kompozity.

Takticko-technické údaje

Verze: 200 200ER 300 300ER 300F 400ER
Počet cestujících: 181-224 181-224 218-269 218-269 -- 245-375
Rozpětí: 47,57 m 47,57 m 47,57 m 47,57 m 47,57 m 54,60 m
Délka: 48,51 m 48,51 m 54,94 m 54,94 m 54,94 m 61,40 m
Výška: 15,85 m 15,85 m 15,85 m 15,85 m 15,85 m 16,80 m
Nosná plocha: 283,50 m2 283,50 m2 283,50 m2 283,50 m2 283,50 m2 290,70 m2
EK cest. rychlost: 0,80 M 0,80 M 0,80 M 0,80 M 0,80 M 0,80 M
Max. vzlet. váha: 142 880 kg 179 540 kg 159 210 kg 186 880 kg 186 880 kg 204 120 kg
Platící náklad: 29 800 kg 33 240 kg 34 790 kg 43 270 kg 57 756 kg 46 990 kg
Dolet s max. nákladem: 5 855 - 7 135 km 12 545 - 12 610 km 7 840 - 7 890 km 10 670 - 11 230 km 5 550 - 7 400 km 10 450 - 11 260 km
Cena (mil. USD): 89-100 100-112 110-118,6 114,5-127,5 121,5-134 125,5-138,5
První vzlet: 26.9.1981 6.3.1984 30.1.1986 19.12.1986 20.6.1995 9.10.1999
První dodávka: 8.9.1982 27.2.1984 20.10.1986 3.3.1988 16.10.1995 15.9.2000
Společnost: United Al EI Al JAL American Al UPS Continental Al

Související články

  • Nenalezeny žádné související články

Další literatura

  • Nenalezena žádná další literatura

Info o článku

Autor: Pavel Soukup
Datum: 2.9.2004
Vytisknout článek
Boeing (USA)
Boeing (USA)

Fotogalerie

Obr. 1 - Prototyp verze 767-200ER (Obrázek .jpg, 13kB)
  • Obr. 1 - Prototyp verze 767-200ER
Obr. 2 - Nákladní verze 767-300F (Obrázek .jpg, 21kB)
  • Obr. 2 - Nákladní verze 767-300F
Obr. 3 - Boeing 767-400ER (Obrázek .jpg, 12kB)
  • Obr. 3 - Boeing 767-400ER
Obr. 4 - Plánek verze 767-200ER (Obrázek .jpg, 35kB)
  • Obr. 4 - Plánek verze 767-200ER
Obr. 5 - Kokpit Boeingu 767-300 (Obrázek .jpg, 39kB)
  • Obr. 5 - Kokpit Boeingu 767-300

Letectvi.wz.cz: Pavel Soukup 2002-2007 [ISSN 1801-4070]

Navigace