Navštivte také nový web zaměřený na československé letectví - http://www.cs-letectvi.cz
Skočit na navigaci
Nacházíte se zde: Úvodní stranaAmerická letadlaBoeing B-727

Boeing B-727

Boeing B-727
Po velkém úspěchu typu 707 se firma Boeing rozhodla vyvinout letoun pro krátké a střední tratě. Měl v něm být použit co největší počet dílů shodných s B-707, aby byly vývojové náklady co nejnižší. Nakonec z toho vzešel úspěšný typ B-727, který i nyní, téměř 30 let po uzavření výrobní linky, stále koná v civilním letectví neocenitelnou službu, vždyť také bylo vyrobeno přes 1500 strojů.

Vznik, vývoj

Počátky vývoje „sedmdvasedmičky“ sahají do padesátých let minulého století, kdy byly zahájeny vývojové práce na novém letounu; první konkrétní návrhy začaly vznikat v roce 1956. Celkem bylo vytvořeno téměř 150 rozličných návrhů, z nichž nakonec vzešla roku 1960 definitivní podoba stroje. Zvláštní pozornost byla věnována uzpůsobení letounu pro provoz na letištích - doplňování paliva, obsluha pozemním personálem, ale také pro stání na odstavných plochách. I když se Boeing co nejvíce přidržoval starších Modelů 707 a 720, v případě 727 se rozhodl jít cestou zatím u Boeingu nepoužitou - umístění trojice pohonných jednotek na záď trupu. Mělo to spoustu výhod, nižší hluk v kabině, křídlo nebylo tolik zatěžováno a menší problémy s vyvážením při poruše jednoho z nich. Vývojové práce na prvním prototypu B-727 začaly v roce 1959. Výroba prvních součástí začala v říjnu 1960 a téhož roku Boeing informoval dopravce o novém letounu. V té době byl hlavním konkurentem britský de Havilland DH 121 Trident, který byl již tou dobou vývojově dál.
První prototyp Modelu 727 vzlétl 9. února 1963 a za měsíc následoval další. Výroba byla zavedena do závodů ve Wichitě a Rentonu, odkud začaly první sériové kusy přicházet v polovině října 1963. Základní verze pojmula až 119 cestujících při doletu až do 2700 kilometrů. Pohon obstarávala trojice motorů Pratt & Whitney JT8D-1 o celkovém tahu 187,5 kN. Jen pro zajímavost, tato pohonná jednotka byla používána i u dalších dopravních letadel například u Douglasu DC-9, starších verzí B-737 nebo i britského Trident. U B-727 byly tyto motory velmi tiché díky speciálnímu provedení, kdy vystupující spaliny byly směšovány s okolním vzduchem, čímž se snižovala jejich rychlost a tím i hluk s tím spojený. „Sedmdvasedmička“ díky tomu mohla být provozována i na takových letištích, kde byl zakázán provoz hlučných letadel.
Prvními uživateli se stali americké United Airlines a Eastern Airlines. Každá tato společnost objednala 40 strojů. Eastern uvedla první stroj do provozu 1.2. 1964 a United o čtyři dny později. V porovnání s hlavním konkurentem, Tridentem, byl Boeingům „třídírák“ lepší a měl i mírně nižší provozní náklady, a tak se objednávky jen hrnuly.

Provoz

Řízení letounu obstarávala tříčlenná osádka tvořená prvním a druhým pilotem a palubním technikem. Boeing B-727 je v podstatě soběstačná jednotka (kromě doplnění paliva), takže se hodí i na méně vybavená letiště. Tuto samostatnost zajišťují dvoje hydraulické nástupní schody na přídi a v zádi, ale také jednotka dodávající energii umístěná v pravé podvozkové šachtě, která navíc během stání bez zapnutých motorů fungovala jako klimatizace.

Verze

  • B-727-100: Základní verze, jenž pojme až 131 cestjících, pohon obstarává trojice motorů JT-8D různých verzí podle požadavku zákazníka. Celkem bylo vyrobeno 572 kusů této verze a dalších z ní odvozených.
  • B-727-100C (C - convertible=konvertibilní): První z řady verzí odvozených ze základní -100, která slouží ke smíšené přepravě nákladu a cestujících a je možné její vnitřní prostory různě upravovat, většinou však létá v celonákladním provedení.
  • B-727-100QC (QC - quick change=rychlá změna): Jak již napovídá název, jedná se o variantu s lehko přestavitelným interiérem, takže z interiéru uzpůsobeného pro přepravu cetujících je možno po půlhodině udělat nákladní kabinu.
  • B-727-100BJ: Dálková obměna s nově zabudovanými palivovými nádržemi v nákladních prostorech o objemu 40 500 litrů. Má dolet až 6670 km a také nové navigační vybavení pro dálkové lety.
  • B-727-100 Business Jet: Obchodní provedení, jehož výbava je závislá na přáních zákazníka.
  • B-727-200: Vzhledem k tomu, že zákazníci požadovali letoun s větší přepravní kapacitou než B727-100, rozhodl se Boeing vytvořit novou variantu svého Modelu 727, od níž by se utvářely další obměny. Nejjednoduším řešením bylo prosté prodloužení trupu, hlavní odlišností se tedy stal o 6,1 m delší trup. Pohon opět obstarávaly odvědčené motory JT8D různých verzí. Stavba prvního kusu začala v září 1966 a za necelý rok 27.7.1967 se uskutečnil první slavnostní let.
    Hlavní výhodou byl vedle větší přepravní kapacity ekonomičtější provoz spolu s nižší pořizovací cenou letounu, oproti konkurenci. Hlavním rozpoznávacím znakem této verze je oválný nasávací otvor vzdudchu k prostřednímu motoru.
  • B-727-200H: Značení všech dvoustovek, které byly i zpětně vybaveny odhlučněním motorů.
  • Advanced B-727-200: Tato verze vznikla ve snaze o zachování "sedmdvasedmičky" ve výrobě i po příchodu nových dopravních strojů 3. generace, které se pomalu začaly dostávat do sériové výroby a hrozilo ukončení produkce B-727. Hlavní změnou bylo zvýšení maximální vzletové hmotnosti o několik tun, což umožnily výkonnější motory, které byly značně odhlučněny. Vnitřní prostory byly opticky rozšířeny, aby připomínaly velkokapacitní letadla, jako DC-10, B-747 nebo A-300.
  • B-727-200F: Celonákladní provedení se zpevněným trupem a bez oken. Pojmula až 11 palet o rozměrech 2,3×17 m. Na levé straně trupu byla odklápěcí vrata.

Výroba

Boeingu B-727 bylo celkem vyrobeno 1832 exemplářů. Výroba probíhala v závodech Boeingu po celém USA v období od ledna 1964 do roku 1984, avšak v posledních letech už výrazně klesala, takže v roce 1983 bylododáno 23 kusů a o rok později pouhých 8. V současné době se tedy už nevyrábí, přesto u mnoha provozovatelé mají B-727 stále nezastoupitelné místo, jako například v FedExu, DHL, či Delta Airlines, kde dodnes slouží v počtech přesahující padesátku, avšak jeho místo pomalu nahrazují Boeingy 737, které mají stejnou kapacitu při levnějším provozu

Někteří civilní uživatelé

ACES Colombia, Aero Expreso, Air France, All Nippon Airlines, Avianca, Continental Air Lines, Compania de Aviacion Faucett, DHL, Federal Express (FedEx), Iberia, Iraqi AIrways, Japan Domestic Airlines, JAT, Kuwait Airways, Lineas Aereas Suramericanas, Lufthansa, Pacific Intl., Pacific Southwest Airways, Pan American (PanAm), Satena United Airlines

Takticko-technické údaje

Verze:   -100   -200
Rozpětí: 32,92 m 32,92 m
Délka: 40,59 m 46,69 m
Výška: 10,36 m 10,36 m
Nosná plocha: 157,90 m2 157,90 m2
Prázdná váha: 40 370 kg 40 089 kg
Vzletová váha normálně: 76 650 kg 86 820 kg
Maximální rychlost: 978 km/h 964 km/h
Cestovní rychlost: 917 m 917 km/h
Dostup: 11 125 m 10 210 m
Dolet: 3 260 km 2 685 km
Počet cestujících: 131 163

Související články

  • Nenalezeny žádné související články

Další literatura

  • L+K 19-21/2002

Info o článku

Autor: Pavel Soukup
Datum: 6.5.2003
Vytisknout článek
Boeing (USA)
Boeing (USA)

Fotogalerie

Obr. 1 - Náčrtek B-727 (Obrázek .jpg, 48kB)
  • Obr. 1 - Náčrtek B-727

Letectvi.wz.cz: Pavel Soukup 2002-2007 [ISSN 1801-4070]

Navigace