Navštivte také nový web zaměřený na československé letectví - http://www.cs-letectvi.cz
Skočit na navigaci
Nacházíte se zde: Úvodní stranaAmerická letadlaNorthrop Grumman B-2 Spirit

Northrop Grumman B-2 Spirit

Northrop Grumman B-2 Spirit
Černý, netopýru podobný letoun, který je schopen zasáhnout kdekoliv na světě, aniž by jej nepřátelské radary zachytily, to je B-2 Spirit. Vzhledem k jeho vysokým provozním nákladům je však určen jen pro zásahy v nejvyšším zájmu. Tak by dal stručně charakterizovat letoun B-2 Spirit, který je nejmodernějším a zároveň nejdražším soudobým sériově vyráběným letounem.

Vznik, vývoj:

Vývoj byl zahájen v roce 1974 a první ze šesti objednaných prototypů B-2 Spirit byl předveden 22. listopedu 1988 a poprvé vzlétl 17.července 1990, kdy byl tento letoun dodán na leteckou základnu USAF Edwards, kde byly zahájeny zkoušky. Sériová výroba byla zahájena v roce 1993. Spirit byl původně navržen jako nástupce typu Rockwell B-1B Lancer, ale vzhledem k jeho vysoké ceně bylo jich objednáno pouze malé množství a B-1 ve výzbroji USAF setrvává i nadále.

Určení letounu

Strategický víceúčelový bombardovací letoun B-2 SPIRIT je určen především pro nepozorované pronikání protivzdušnou obranou protivníka a ničení důležitých cílů jadernou nebo přesnou konvenční výzbrojí bez nutnosti doprovodu stíhacích letounů na vzdálenosti až 9600 km bez doplňování paliva za letu. Vzhledem ke svému značnému doletu a schopnosti doplňovat palivo z tankerů KC-10 a KC-135 za letu může působit přímo z letecké základny v USA kdekoliv na světě. Jeho schopnost proniknout téměř jakoukoliv obranou mu dává možnost ničení nejcennějších a nejvíce bráněným cílům. Tato schopnost z něj dělá účinnou a ničím nenahraditelnou bojovou sílu USAF.

Pohonné jednotky

Motory u B-1 musí vyvinout potřebnou sílu jak v podzvukovém, tak i při nadzvukovém letu. Tento požadavek je schopen splnit pouze jediný současný motor - General Electric F-101. GE F-101 je vysokovýkonná dvouproudová turbínová pohonná jednotka, která poskytuje 7701 kg a při zapnutém přídavném spalování dokonce 13 590 kg. Tyto motory při nízkém letu vůbec nekouří, což je pro hloubkový let nezbytné. Bombardér B-1 může navíc pokračovat v letu i pouze s jedním fungujícím motorem.

Výzbroj

Výzbroj B-2 je umístěna ve 2 vnitřních pumovnicích na osminásoných rotačních závěsnících (v každé pumovnici je jeden) od firmy Boeing Rotary Launcher. Toto umístění výzbroje zaručuje udržení odrazné plochy na nejnižší možné úrovni. Celková nosnost výzbroje je zhruba 18 150 kg, jak jadené nebo konvenční výzbroje. V závislosti na charakteru úkolu může být letoun B-2B vyzbrojen až 16 řízenými střelami AGM-129 ACM, 16 klasickými termonuklaárními pumami B61 nebo B83, další výzbroj zahrnuje naváděné pumy GBU-32 JDAM, střely s plochou dráhou letu JASSM, klouzavé pumy AGM-154C JSOW, protizemní ŘS krátkého doletu AGM-131 SRAM, průbojné BLU-109/A, ŘS GAM-113 o hmotnosti 2132 kg (GPS řízená verze CALCM) nebo až 80 pum Mk 82, 36 pum Mk 84 či jejich obměnu GAM-84 naváděnou GPS.

Služba

Jediným uživatelem tohoto letounu jsou Spojené Státy Americké, které provozují celkem 20 kusů, sloužících na jediné základně - Whiteman AFB v Montaně. USAF původně plánovalo nekoupit až 132 letounů, ale omezení finančních prostředků a konec studené války vedl k snížení požadovaných strojů na 20. První Spirity letectvo USA převzalo 17. prosince 1993 a poslední byl dodán 14. července 2000. Všechny letouny prošly postupně úpravami technologií "stealth" sytémů a zbraňového potencionálu na úrovni Bloků 10 a 20 a pozvolna budou upraveny na Blok 30.

Uživatelé

USA: V Usa slouží B-1B na základnách Ellsworth v Jižní Dakotě a Dyess v Texasu. Původně byly Lancery rozmístěny na více základnách (Moutain Home, Idaho a u národní gardy na základnách McConnel, Kansas, Robins Georgia), ale po snížení počtu z 92 na 60 provozovaných strojů jsou bé-jedničky umístěny jen na dvou základnách, protože již není třeba rozptýlené dislokace bombardérů, které byla za studené války nutná kvůli snížení rizika zničení páteře jaderného letectva překvapivým útokem.

Bojové nasazení

  • Jugoslávie 1999 - Premiéru si B-2 odbyly při leteckých úderech Severoatlantické aliance proti Jugoslávii. K bojovým misím startovaly přímo ze své domovské letecké základny Whiteman (USA) a po letu přes oceán a doplnění paliva za letu a překonání protivzdušné obrany se výrazně podílely na bombardovacích misích, zejména strategických, silně bráněných objektů v hloubce území protivníka.
  • Operace Enduring Freedom v Afghánistánu 2001-2002
  • Iraqi Freedom (svoboda Íráku) 2003

Takticko-technické údaje

Výrobce: Northrop/Grumman
Pohon: čtyři dvouproudové motory General Electric F-118-GE-110
Výkon: 4x 84,5 kN
Rozpětí: 52,43 m
Délka: 21,03 m
Výška: 5,18 m
Nosná plocha: 490,06 m2
Hmotnost prázdného stroje: 69 717 kg
Maximální vzletová hmotnost: 152 635 kg
Zásoba paliva: 81 650 l
Max. rychlost: 764 km/h
Dostup: 15 152 m
Dolet v malé výšce se zátěží cca 17 tun 8 154 km
- ve výšce 11 675 km
- s doplněním paliva 8 154 m
Osádka 2 eventuelně 3
Počet vyrobených kusů 20+6 prototypů

Související články


Další literatura

  • Aerofax Extra Vol.4 - Northrop B-2 Spirit, Aerofax (Kat. číslo 4)

Info o článku

Autor: Pavel Soukup
Datum: 2.9.2004
Vytisknout článek
Rockwell (USA)
Rockwell (USA)

Fotogalerie

Obr. 1 - B-2 Spirit (Obrázek .jpg, 6kB)
  • Obr. 1 - B-2 Spirit
Obr. 2 - Některé pumy z možné výzbroje B-2 (Obrázek .jpg, 9kB)
  • Obr. 2 - Některé pumy z možné výzbroje B-2

Letectvi.wz.cz: Pavel Soukup 2002-2007 [ISSN 1801-4070]

Navigace