Navštivte také nový web zaměřený na československé letectví - http://www.cs-letectvi.cz
Skočit na navigaci
Nacházíte se zde: Úvodní stranaMezinárodní letadlaAMX International AMX

AMX International AMX

AMX International AMX

Vznik, výroba

V druhé poloviněsedmdesátých let se italské firmy Aeritalia a Aermacchi společně zabývaly projekty letadla, které by nahradilo Fiat G-91, tedy novodobého lehkého útočného a průzkumného letounu. Nový letoun měl být mnohostranně použitelný s podobnými parametry jako americký Skyhawk. Mělo tedy dosahovat maximálního efektu vzhledem k vynaloženým nákladům. První práce na projektu byly zahájeny roku 1977. Později se do něj zapojil i brazilský Embraer a na základě smlouvy z roku 1982 byla založena společnost AMX International, která byla tvořena firmami Aeritalia, Aermacchi a EMBRAER. 15. května 1984 vzlétl první prototyp a následně na to přišla objednávka na 187 strojů AMX pro Itálii a 79 pro Brazílii.
Sériová výroba rozdělená mezi společnosti Aeritalia (nyní Alenia) (46.5% - centrální část trupu, příď, křidélka a ocasní plochy), Aermacchi (23.8% - přední část trupu, část avioniky a krycí plechy) a Embraer (29.7% - vstupní otvory vzduchu, křídla, náběžné hrany, klapky, zařízení pro doplňování paliva za letu a zbraňové závěsníky) začala produkovat první stroje v roce 1986. Celkem bylo vyrobeno 192 těchto letadel - 155 jednomístných a 37 dvoumístných. První fáze výroby skončila v roce 1998. Druhá fáze má co nevidět začít, neboť Venezuela objednala několik strojů AMX pro své vzdušné síly. Původně se plánoval rozsáhlý export AMX do zahraničí, avšak k tomu nedošlo a dnes slouží pouze ve vzdušných silách Brazílie a Itálie, což lze považovat za určitý neúspěch (Venezuela sice několik těchto letadel objednala, ale ještě nebyly dodány).

Technický popis

AMX je jednomístný jednomotorový jednoplošník s vysouvatelným podvozkem příďového typu. Jeho hlavním určením je přímá letecká podpora pozemních jednotek, ničení hladinových plavidel a ozbrojený průzkum. V případě nouze může být nasazen jako stíhací.
Motor: Stroj je poháněn turbodmychadlovým motorem Rolls-Royce Spey Mk 807 o tahu 49,06 kN. Motor je licenčně vyráběn v Itálii u firem Alfa Romeo Avio, Fiat a Piaggio a v Brazílii u Companhia Electro-Macanica. Jako startovací jednotka se využívá produkt firmy Fiat - FA 150 Argo. Brazilský AMX vyzbrojený osmi 750 kg pumami M117 a dvojicí PLŘR AIM-9. Ve vnitřních nádržích múže být až 3 600 l paliva, což umožňuje napadnout cíl vzdálený až 550 km s pětiminutovou rezervou. Maximální dolet je 4000 km, a to při letu se všemi možnými přídavnými nádržemi - dvěma 1000 l a dvěma 580 l.
Pilotní kabina:Přetlaková a klimatizovaná kabina je vybavena vytřelovacím sedadlem Martin-Baker Mk 10 L, která umožňuje katapultáž i z nulové výšky. Je vybavena také head-up-displejem od firmy Alenia a multifunkčními displeji os stejné firmy.
Výzbroj: Pevnou výzbroj tvoří u italských strojů jeden 20 mm kanon M61A-1 a u brazilských dvojice kanonů DEFA 554 ráže 30 mm, jenž jsou umístěné v přídi letounu. Další možná výzbroj je podvěšena na trupovém nosníku o nosnosti 454 kg, dvojici vnitřních křídelních závěsnících o nosnosti 907 kg, dvou vnějších křídelních o nosnosti 454 kg a dvojici závěsníků na koncích křídel určených pro PLŘS AIM-9 Sidewinder či Orbita MAA-1 Pirhana. Celkem má tedy AMX šest křídelních závěsníku a jeden podtrupový. Lze na ně navěsit až 3 800 kg nákladu, jenž může být tvořen běžnými, kontejnerovými i zápalnými pumami, řízenými a neřízenými protizemními střelami. Je na ně možno umístit i přídavné nádrže o objemu 1 000 l na vnitřní a 580 l na vnější závěsníky. Italské stroje mají možnost nést i americké pumy typu GBU-12, dokonce se současné době zvažuje možnost použití přesně naváděných pum JDAM (Joint Direct Munition).

Další odvozené verze

AMX-T: Dvoumístná verze s tandemově uspořádanou dvojicí sedadel. Druhé vystřelovací sedadlo Martin-Baker Mk 10 L je umístěno v prostoru za první kabinou, kde normálně jsou palivové nádrže, proto má AMX-T menší dolet. První prototyp vzlétl 14. března 1990.
AMX-ATA (Advanced Training Attack): Pokročilá dvoumístná verze letounu použitelná jako lehký bitevník i jako pokročilý cvičný letoun. AMX-ATA je vybaven novým radarem i avionikou. Může nést řízené protilodní rakety a protivzdušné střely středního doletu. Jediným uživatelem se pravděpodobně stane venezuelské vojenské letectvo, které v roce 1999 objednalo celkem 8 těchto strojů.

Uživatelé

Brazílie: První AMX byl k Brazilskému letectvu dodán v roce 1990. Postupně zařazeno zbývajících 45 jednomístných, 11 dvoumístných.
Itálie: Itálie zakoupila celkem 136 letounů AMX. První jednomístný stroj, z celkem 110 objednaných, byl dodán 7. listopadu 1989. Zbylých 26 je dvoumístných verze AMX-T.
Venezuela: Venezuela se stane prozatím posledním uživatelem letounu AMX. Nyní sice v jejím letectvu neslouží jediný stroj tohoto typu, ale v roce 1999 objenalo venezuelské vojenské letectvo osm strojů AMX-ATA a v prosinci 2002 podepsalo kontrakt s Embraerem na 12 letadel AMX-T. První stroje verze T mají být v roce 2005.

Bojové nasazení

Jugoslávie 1999: V operaci Allied Force v Jugoslávii proti srbským vojskům bylo několik italských letounů AMX v rámci NATO využíváno k útokům na pozemní cíle.

Takticko-technické údaje

Rozpětí: 10 m
Délka: 13,58 m
Výška: 4,576 m
Plocha křídel: 21 m2
Maximální vzletová hmotnost: 13 000 kg
Maximální rychlost: 914 km/h
Bojový dolet: 900 km
Dostup: 13 000 km

Související články


Další literatura

  • APKR 18 a 19
  • L+K 11/1990

Info o článku

Autor: Pavel Soukup
Datum: 11.6.2003
Vytisknout článek
AMX International
AMX International

Fotogalerie

Obr. 1 - AMX vyzbrojený osmi 750 kg pumami M117 a dvojicí PLŘR AIM-9 (Obrázek .jpg, 18kB)
  • Obr. 1 - AMX vyzbrojený osmi 750 kg pumami M117 a dvojicí PLŘR AIM-9
Obr. 2 - Brazilský AMX (Obrázek .jpg, 17kB)
  • Obr. 2 - Brazilský AMX
Obr. 3 - Italský AMX (Obrázek .jpg, 53kB)
  • Obr. 3 - Italský AMX
Obr. 4 - Technický výkres AMX (Obrázek .jpg, 13kB)
  • Obr. 4 - Technický výkres AMX

Letectvi.wz.cz: Pavel Soukup 2002-2007 [ISSN 1801-4070]

Navigace