Navštivte také nový web zaměřený na československé letectví - http://www.cs-letectvi.cz
Skočit na navigaci
Nacházíte se zde: Úvodní stranaMezinárodní letadlaAirbus A350

Airbus A350

Airbus A350
Airbus A-350 vznikl jako odpověď na americký Boeing 7E7. Je určen pro dálkové spoje bez mezipřistání. Konstrukčně vychází z typu A-330, má však prodloužený dolet, který dosahuje až 16 000 km. První prototyp by měl vzlétnout v roce 2008 a první dodání k zákazníkovi se plánuje o dva roky později.

Vznik projektu

Airbus v posledních letech prosazoval svou vizi budoucnosti letecké dopravy, kde až 35% dopravy zajišťují velkokapacitní letadla, zatímco Boeing předpovídal rostoucí oblibu menších a rychlejších letadel pro časté přímé lety mezi dvěma destinacemi. Airbus připouštěl, že k tomuto rozdělení trhu dojde, ale tvrdil, že Boeing 7E7, který byl pro tuto kategorii navržen, je pouze vylepšená kopie Airbusu A-330, jejíž provozní rentabilita bude ve srovnání s A-330-200 zanedbatelná a na světových trzích se neprosadí. Dne 10. prosince 2004 byl oficiálně potvrzeno zahájení vývoje nového typu A-350.
Tomu předcházelo mnoho rozborů leteckých analytiků a jednání s dopravci. Mnohé prognózy sice potvrzují budoucí úspěch typu A-380, kterého by se mohlo prodat až 1000 kusů, ale zároveň předpovídají prodej nejméně 1800 letadel pro 250 cestujících a 1300 pro 300 cestujících. Proto se Airbus rozhodl pro vytvoření nového letadla, které by vyhovovalo těmto požadavkům. Přestože pro něj bylo vybráno označení A-350, jedná se spíše o notně upravený Airbus A-330. Nové značení bylo zvoleno zejména z propagačních důvodů.
Předběžné odhady nákladů se pohybují okolo čtyř miliard eur, z toho až jedna miliarda má být hrazena z návratné bezúročné půjčky Francie, Německa, Velké Británie a Španělska. Airbus dlouho váhal s žádostí o půjčku, neboť se obával soudních řízení s Boeingem, který jej nařknul ze získávání ilegálních dotací.

Konstrukce

Jak již bylo řečeno, Airbus A-350 celkově vychází z A-330, od nějž se bude odlišovat prodlouženým doletem, použitím nových motorů a nových konstrukčních materiálů. Základní pohonnou jednotkou bude motor General Electric GEnx 72A1, který byl původně určen i pro Boeing 7E7. Plánuje se i zavedení motorů Rolls-Royce, které budou vycházet z typu Trent 1000. Při konstrukci bude využito mnoha nových technologií převzatých z A-380, centroplán a nově aerodynamicky tvarovaná křídla budou vyrobena z kompozitních materiálů nové generace. Díky těmto změnám bude hmotnost oproti A-330 nižší o více než osm tun. Avionika bude z velké části převzata z A-380 a A-330.

Verze

A-350 bude nabízen ve dvou základních pasažérských verzích. První z nich značená –800 bude určena pro přepravu 245 cestujících ve třech třídách na vzdálenost 15 900 kilometrů. Druhá verze –900 pojme do tří tříd 285 pasažérů a uletí 13 900 kilometrů. Katalogová cena A-350-800 je v současné době 153,5 milionů dolarů a u A-350-900 činí 170,5 milionů.

Uživatelé

Air Europa: (10 + 4) Memorandum o porozumění bylo podepsáno 21. prosince 2004. Letadla mají být dodány mezi lety 2010 a 2012 a budou létat v konfiguraci pro 300 – 330 osob. Pohánět je budou motory nové generace General Electric GEnx.
Zanedlouho po zahájení vývoj výkonný ředitel Airbusu Noel Forgeard řekl, že prvních 50 kusů bude prodáno nejdéle během Paris Air Show v červnu 2005. Na podzim bylo oznámeno, že Airbus zahájil jednání s leteckými společnostmi Lufthansa, Northwest Airlines a Qatar Airways. Na konci listopadu se objevily nepotvrzené zprávy o zájmu společností Qatar Airways, Aer Lingus a Korean Air Lines o Airbus A-350.

Porovnání s Boeingem 7E7

Airbus plánuje v kategorii letadel pro 250-300 cestujících získat alespoň 50% trhu. "Uvidíte, že významná část zákazníků Boeingu, kteří by se mohli rozhodnout pro 7E7, se nyní rozhodne pro Airbus A-350 kvůli lepším výkonům." řekl John Leahy, marketingový ředitel Airbusu. Jaký jsou tedy hlavní rozdíly mezi A-350 a 7E7? V konstrukčních ohledech nemá smysl rozebírat rozdíly, protože oba typy jsou zatím ve fázi projektu. O to zajímavější může být porovnání provozních parametrů. John Leahy od Airbusu Industrie tvrdí, že A-350 sice bude mít spotřeba paliva o 10% nižší než 7E7, a celkové náklady budou ještě o několik procent nižší než u jeho amerického protějšku. Toho se má dosáhnout zejména díky stejným postupům při údržbě jako u A-330 a A-340, stejné typové kvalifikací pro piloty a palubní průvodčí.
Co se týče doletu, má navrch Boeing, přestože by se mohlo zdát, že dolet u A-350-800 a 7E7 Stretch je téměř na shodné úrovni. Airbus ale uvádí dolet bez zatížení mimo cestující a jejich zavazadel, a nelze jej přímo srovnávat s doletem dálkových letadel 7E7, který se uvádí s maximálním množstvím platícího nákladu.
Přestože se oba výrobci shodují v základní verzi, která je určena pro 250 cestujících a má dolet zhruba 15 000 km, jejich další nabídky se rozcházejí. Airbus vsadil na letoun určený pro 300 pasažérů s doletem 14 000 km, zatímco Boeing nabízí stroj se zhruba stejným počtem sedaček, ale s doletem „pouhých“ 7000 km. Právě 50 strojů této verze objednal japonské aerolinie All Nippon Airways. První prototyp A-350 byl měl být hotov v roce 2008 a sériová výroba zahájena 2010, pár měsíců po Boeingu 7E7, takže si počkejme, jak souboj dvou výrobců a jejich letadel dopadne.

Takticko-technické údaje

Verze: -800 -900
Pohon: 2 × General Electric GEnx 72A1 (311 kN)
2 × Rolls-Royce Trent 1000
Rozpětí: 60,3 m 60,3 m
Délka: 59 m 63,6 m
Výška: 16,8 m 17,9 m
Maximální vzletová váha: 237 000 kg 237 000 kg
Vnitřní palivo: 150 000 kg 150 000 kg
Cestovní rychlost: Mach 0.84 Mach 0.84
Dolet: 15 900 km 13 900 km

Související články

  • Nenalezeny žádné související články

Další literatura

  • Nenalezena žádná související literatura

Info o článku

Autor: Pavel Soukup
Datum: 23.2.2005
Vytisknout článek
Airbus (EU)
Airbus (EU)

Fotogalerie

Obr. 1 - A350-800 (Obrázek .jpg, 11kB)
  • Obr. 1 - A350-800
Obr. 1 - A350-900 (Obrázek .jpg, 37kB)
  • Obr. 1 - A350-900
Obr. 2 - Hlavní konkurent A350, Boeing B7E7 (Obrázek .jpg, 18kB)
  • Obr. 2 - Hlavní konkurent A350, Boeing B7E7

Letectvi.wz.cz: Pavel Soukup 2002-2007 [ISSN 1801-4070]

Navigace