Navštivte také nový web zaměřený na československé letectví - http://www.cs-letectvi.cz
Skočit na navigaci
Nacházíte se zde: Úvodní stranaRuská letadlaTupolev Tu-334

Tupolev Tu-334

Tupolev Tu-334
Tupolev Tu-334 je dopravní letoun pro střední tratě vyvíjený v Rusku a Ukrajině od konce 90. let minulého století a v budoucnu má nahradit dosluhující Tupolevy Tu-134. V současné době je dokončeno 5 prototypů a zanedlouho by se měl dostat do sériové výroby.

Vývoj

Vývoj Tu-334 počal rokem 1985, kdy byl firmě Tupolev zadán požadavek na vyrobení letadla, které by nahradilo Tu-134. Práce na prototypu začaly až rokem 1988, kdy také začal Ruský Tupolev spolupracovat s kyjevským leteckým závodem Aviant z Ukrajiny. Konstruktéři v čele s Igorem Kalyginem se snažili co nejvíce urychlit vývoj a výrobu, proto se rozhodli použít co nejvíce dílů z již vyráběného většího Tu-204. Zvažovalo se hned několik variant nového letounu; první návrh představoval letoun zhruba poloviční velikosti než Tu-204 určený k dopravě 100 cestujících do vzdálenosti až 2000 km nebo přepravu 22 VIP osob do vzdálenosti 6000 km. Druhý návrh počítal s přepravou 95 cestujících do vzdálenosti 2300 km. Další návrhy v podstatě kombinovaly obě předchozí varianty.
Nakonec z různých návrhů vzešly dvě verze, lišící se motory:
  • První verze měla motory D-436T-1 s maximálním tahem 73,6 kN, dosahující ve výšce 11 000 rychlosti M=0,75. Vnitřního uspořádání kabiny u této modifikace vznily 4 varianty. Jedna byla celoekonomická pro 126 cestujících s roztečí 810 mm; druhá byla taktéž celoekonomická pro přepravu 137 cestujících s roztečí sedadel 750 mm. Další varianta počítala se 116 cestujícími, z toho 8 sedělo v obchodní třídě s roztečí 1020 mm a 108 v ekonomické s roztečí sedadel 810 mm; poslední měla kabinu vybavenou 104 sedadly s tímto rodělením: 8 v první třídě (1060 mm), 12 v obchodní třídě (1020 mm) a 84 v eokonomické (810 mm).
  • U druhé varianty vybavené motory D-227 byly plánovány tři obměny. První byla obdobně celoekonomická pro 102 osob, druhá byla dvoutřídní s 8 sedadly v obchodní třídě a 84 v ekonomické. Poslední byla verze s 8 sedadly v první třídě, 12 v obchodní a s 66 v ekonomické.
Problémy s turbodmychadlovým motorem D-227 nakonec rozhodly, který motor bude u „tůčka“ použit. První, dosud nevybavený, prototyp s poznávací značkou RA-94001 byl veřejnosti představen na výstavě Mosaeroshow konanené v roce 1995 na letišti Žukovském u Moskvy. Tím se od rozpadu SSSR mohla poprvé veřejnost seznámit s novým dopravním letadlem vyvinutým v Ruska.
K prvnímu vzletu tohoto prototypu došlo 8. února 1999. Poté navštívil mnoho aerosalolónů, aby získal potencionální zákazníky. Později byly vyrobeny další 4 prototypy s poznávacími značkami RA-94002 až RA-94005. Proběhly na nich zkoušky letové i statické a certifikační zkoušky.

Popis

Tupolev Tu-334 je dvoumotorový dolnoplošník se šípovým křídlem. Šípové křídlo sestávající z centroplánu, vnějších částí a wingletů je vysoce kvalitn aerodynamicky tvarované. Jeho potah tvoří nesnímatelný, 13 metrů dlouhý panel. Trup se je složen z přídě, střední části s kabinou cestujících a zádě. V přední části je pilotní kabina, určená pro dvou- až tříčlennou posádku, která je vybavena moderní avionikou odpovídající předpisům ICAO a Eurocontrol s barevnými displeji. V „tůčku“ je instalován také pilotážně navigační systém umožňující automatickou navigaci. Za pilotní kabinou následuje přední vstupní vestibul, do kterého se vstupuje dveřmi na levé straně, s toaletou a šatnou, na níř navazuje hlavní část pro cestující. Různé kombince uspořádání sedadel bylo popsáno výše. Každý cestující má přitom k dipozici uzavíratelné police na příruční zavazadla s objemem 0,5 m3 na každého cestujícího. V zadní části jsou také toalety a navíc kuchyňka. Kabiny pilotů i cestujících jsou klimatizované. Podvozek je tříbodový - příďová řiditelná noha, která se zasouvá dopředu a 2 hlavní nohy směrem ke středu trup. Všechny podvozkové nohy jsou dvoukolové.

Verze

  • Tu-334-100: Varianta určená k přepravě 102 pasažérů a 12 tun nákladu do vzdálenosti 3150 km; má motory D-436T1.
  • Tu-334-120: Obměna verze -100 se západními motory BMW Rolls-Royce BR710-48.
  • Tu-334-100C: Celonákladní provedení předchozí verze.
  • Tu-334-100D: Má prodloužený trup a větší rozpětí, pohánějí ho motory D-436T2. Unese o 3 tuny nákladu více než Tu-334-100 do vzdálenosti 4000 km.
  • Tu-334-120D: Je to v podstatě předchozí verze s motory BMW Rolls-Royce BR715-56.
  • Tu-334-200: Má delší trup, větší rozpětí, je určen k dopravě 126 cestujících a nákladu 15 tun do vzdálenosti 4000 km; je poháněn motory D-436T2.
  • Tu-334-200C: Celonákladní provedení odvozené od verze -200.
  • Tu-324-220: Verze -200 vybavená motory BMW Rolls-Royce BR715-56

Služba, uživatelé

Během tohoto roku (2003) by měla být dokončena certifikace a pomalu by se měla v 5 závodech rozběhnout výroba, která by měla do roku 2010 dodat zhruba 650 letounů, Tupolev má nyní objednávky na 232 těchto „tůček“ . Zájem projevily jak země již po léta spolupracující s Ruskem, jako například Írán, ale i některé západní země, jako třeba Německo. Největší zájem o Tu-334 má samozřejmě hlavní ruský letecký dopravce Aeroflot, který chystá nahradit staré Tupolevy Tu-134 tímto novějším typem od stejného výrobce.
Cena jednoho stroje s motory D-436T1 bude 17 mil. dolarů a s motory BR715 o 3,5 milionu vyšší.

Takticko-technické údaje

Verze: Tu-334-100 Tu-334-200
Rozpětí: 29,80 m 31,40 m
Délka: 31,25 m 34,16 m
Výška: 9,40 m 9,40 m
Nosná plocha: 83,4 m2 100,20 m2
Hmotnost prázdného letadla: 30 048 kg 34 125 kg
Maximální vzletová hmotnost: 47 914 kg 51 250 kg
Ekonomická cestovní rychlost: M=0,75 M=0,75
Dostup: 11 100 m 11 100 m
Dolet při plném zatížení: 3 150 km 2 980 km

Související články


Další literatura

  • Nenalezena žádná další literatura

Info o článku

Autor: Pavel Soukup
Datum: 2.9.2004
Vytisknout článek
Tupolev (Rusko)
Tupolev (Rusko)

Fotogalerie

Obr. 1 - Pilotní kabina Tu-334 (Obrázek .jpg, 32kB)
  • Obr. 1 - Pilotní kabina Tu-334
Obr. 2 - Možná uspořádání kabiny (Obrázek .jpg, 37kB)
  • Obr. 2 - Možná uspořádání kabiny
Obr. 3 - Motor D-436T1 (Obrázek .jpg, 16kB)
  • Obr. 3 - Motor D-436T1
Obr. 4 - Průřez kabinou pro cestující (Obrázek .jpg, 13kB)
  • Obr. 4 - Průřez kabinou pro cestující

Letectvi.wz.cz: Pavel Soukup 2002-2007 [ISSN 1801-4070]

Navigace