Navštivte také nový web zaměřený na československé letectví - http://www.cs-letectvi.cz
Skočit na navigaci
Nacházíte se zde: Úvodní stranaRuská letadlaTupolev Tu-324

Tupolev Tu-324

Tupolev Tu-324
Na nynějších regionálních leteckých linkách v současné době kralují zejména proudová letadla vyrobená Bombardierem či Embaerem. V dalších letech by se to mělo mělo změnit - k těmto zástupcům by se měl přidat nový ruský Tupolev Tu-324.

Vývoj

Počátky vývoje tohoto letadla sahají do druhé poloviny 90. let minulého století. Snahou konstruktérů je vyvinout typ, který by byl moderní, ekonomický, ale měl zároveň co nejnižší pořizovací cenu. Měl by působit na krátkých regionálních linkách i jako obchodní stroj se salónním interiérem. Nahradí zastaralé typy Jak-40 a An-26, či dokonce An-24. Bylo navrženo několik podobných typů Tu-20, Tu-324, Tu-400 a Tu-414, ale Tu-324 se dostal nejdále a vývoj ostatních typů závisí na finančních prostředcích, které zbydou z vývoje „třistadvacetčtyrky“, jejíž vývoj probíhá dosud úspěšně. To zejména díky přímé podpoře nejvyšších vládních míst, včetně ruského prezidenta Putina. 2. února 1996 byla podepsána mezi leteckým výrobním závodem sídlícím v Kazani (KAPO) a konstrukční kanceláří Tupolev dohoda o výrobě a vládní podpoře vývoje Tu-324. Výroba makety, jenž byla částečně vybavena elektronikou k ověření její funkčnosti, v měřítku 1:1 začal v KAPO roku 1997. Za rok a půl, v červenci 1998, se sešla komise, která shválila a podpořila další vývoj Tu-324.

Verze

Tu-324 - turistická verze: V této variantě bude kabina vybavena 52 sedadly v 13 řadách po čtyrech suličkou širokou 81 cm. Cestujícím budou sloužit uzavíratelné schránky nad sedadly k odkládání příručních zavazadel, menší kuchyně a dvojice toalet.
Tu-324 - smíšená verze: Smíšená verze je určena k dopravě 36 osob v turistické třídě a 10 v obchodní třídě, kteří sedí v oddělené kabině s roztečí sedadel 96 cm oproti 81 cm turistické verze. Ostatní vybavení je shodné jako u tusistické varianty.
Tu-324A - obchodní varianta: Nejlépe vybavená verze má trup zkrácený o 2,5 m a jeí dolet je zvýšen na 7450 km díky přídavným nádržím v podpalubí. Interiér je rozdělen na pět základní části. V přední části se nachází šatníky osádky, cestujících, toaleta a umývárna se sprchovým koutem. Následuje jednací místnost se stolkem, pohovkou a dvěma křesly. Její vybavení může býtna přání zákazníka rozšířeno o televizi, video, telefonní připojení, atd. Ve střední části je umístěna ložnice, na níž navazuje kabina pro doprovod. Na konci trupu je zadní kabina pro vstup doprovodu či osádky s kuchyní.

Technický popis

Tu-324 je dvoumotorový dolnokřídlý proudový letoun se šípovým křídlem. Bude ho pilotovat dvoučlená posádka v kabině vybavené moderní digitální avionikou včetně navigačního systému GPS. Pohon bude zajišťovat dvojice motorů AI-22 o maximálním tahu 38,2 kN s teoretickou spotřebou 23,5 g paliva na cetujícího/km při plném zatížení. Kromě těchto motorů se zamýšlí použití západních motorů General Electric GF-34-3B1, který by se montoval do strojů pro západní zákazníky.

Výroba, provozní vlastnosti

Pro budoucí uživatele budou zřejmě rozhodujícím faktorem především provozní náklady. Ty budou v případě Tu-324 velmi příznivé - na přepravu 50 cestujících do vzdálenosti 200 - 4000 km by mělo stačit o 1/3 paliva méně než u An-26, Il-114. Nový Tupolev nesází pouze na ekonomiku provozu, ale i na ekologický provoz při vysoké bezpečnosti provozu. Tu-324 je konstruován pro provoz 60 00 letových hodin do první generální opravy, či 45 000 přistání. Počítá se s prodejem 300 letadel základní verze a 150 kusů varianty Tu-324A při produkci 54 strojů ročně. Zahájení dodávek je plánováno rok po certifikaci - v roce 2004.

Takticko-technické údaje

Verze: Tu-324 Tu-324A
Rozpětí: 23,20 m 23,20 m
Délka: 25,50 m 23 m
Výška: 7,10 m 7,10 m
Maximální zatížení: 5 500 kg 1 800 kg
Maximální vzletová hmotnost: 23 700 kg 23 700 kg
Ekonomická cestovní rychlost: 850 km/h 850 km/h
Dostup: 11 600 m 11 600 m
Dolet při plném zatížení: 2500 km 7450 km

Související články


Další literatura

  • Nenalezena žádná další literatura

Info o článku

Autor: Pavel Soukup
Datum: 2.9.2004
Vytisknout článek
Tupolev (Rusko)
Tupolev (Rusko)

Fotogalerie

Obr. 1 - Tupolev Tu-324 (Obrázek .jpg, 6kB)
  • Obr. 1 - Tupolev Tu-324

Letectvi.wz.cz: Pavel Soukup 2002-2007 [ISSN 1801-4070]

Navigace