Navštivte také nový web zaměřený na československé letectví - http://www.cs-letectvi.cz
Skočit na navigaci
Nacházíte se zde: Úvodní stranaRuská letadlaMiG-27 Flogger-D

MiG-27 Flogger-D

MiG-27 Flogger-D
Dalším vývojem MiGu-23BN vznikl MiG-23BM, od roku 1980 označovaný jako MiG-27 („výrobek 32-35“), který byl určen hlavně pro potřeby domácího letectva. Sériová výroba začala roku 1973 v irkutském výrobním závodu a později i v Ulan Ude. V kódu NATO sdílel označení Flogger s MiGem-23, ale aby nevznikaly omyly, MiG-27 je označován jako Flogger-D. Je ekvivalentem francouzsko-britského letounu SEPECAT Jaguar.

Určení

MiG-27 je plnohodnotný letoun uzpůsobený k činnosti v přízemních výškách se schopností vedení boje proti pozemním cílům. Tuto úlohu sdílel spolu s Su-17. Měly stejné určení, téměř stejné výkony a byly vyrobeny v přibližně stejném množství. Důvodem k tomu, že byly vyráběny a používány dva typy téhož určení bylo to, že vláda SSSR nechtěla urazit konstrukční kancelář Mikojana a Gurjeviče, ale ani Suchojovu. Bylo to sice drahé rozhodnutí, ale v té době bylo prvořadé politické hledisko.

Výzbroj

Pevnou střeleckou výzbroj tvoří šestihlavňový kanón GŠ-6-300A ráže 30 mm se zásobou 265 nábojů. Tento kanón umožňoval spolehlivé ničení tanků potencionálního ruského protivníka - Číny s tanky T-34, T-55 a IS-2. Dále je možno na MiG navěsit 4 000 kg podvěsné raketové nebo pumové výzbroje na sedmi závěsnících.

Verze

  • MiG-27BM („výrobek 32-35“): Základní verze, která vznikla již roku 1972, jindy bývá označována MiG-23BM.
  • MiG-27BK („výrobek 32-36“): Značně vylepšená verze, k jejímuž vzniku přispělo mnoho zkušeností získaných u klasického MiGu-27. BK je verze určená k přesným úderům na pozemní cíle moderní řízenou municí, například raketami Ch-25, Ch-29, či staršími Ch-23. Dále má značně modernizovaný navigační a útočný systém Kajra, který je užíván také u Su-24, umožňující například nesení řízených leteckých pum KAB-500. Tento systém dovoloval zahájit a provést útok ve velmi krátké době, přičemž pilot sledoval celý děj na obrazovce až do vzdálenosti 8 km. Zástavba systému Kajra však zvýšila cenu letounu. Celkem bylo vyrobeno 197 MiGů této verze.
  • MiG-27M („výrobek 32-39“): Verze vybavená inovovaným zaměřovacím a navigačním systémem a novým laserovým dálkoměrem a značkovačem cílů. Výroba 160 letadel této verze proběhla v Ulan Ude během let 1978 až 1983.
  • MiG-27D (dorabottanyj=dohotovený): Takto byly označeny všechny letouny verze MiG-27BM modernizované na standart MiG-27M.
  • MiG-27L („výrobek 32-39L“): Exportní úprava verze M. Prvních deset jich bylo vyrobeno v Rusku a zbytek (165 strojů) si montovali Indové v Násiku sami pod označením Bahadur.

Uživatelé

Rusko, Indie , Kazachstán, Ukrajina, Srí Lanka

Takticko-technické údaje

Určení letounu: letoun určený k ničení pozemních cílů
Výrobce: Mikojan a Gurjevič (Rusko)
Pohon: 1x Tumanskij R-29B-300
Výkon: 112,7 kN
Délka: 17,1m
Výška: 4,5m
Rozpětí: maximální(72°): 13,97m, minimální(16°): 7,78m
Max. rychlost: 1800 km/h
Dostup: 17 000 m
Maximální hmotnost: 20 700 kg
Dolet: 1 500 km
Posádka: jeden

Související články

  • Nenalezeny žádné související články

Další literatura

  • Mikoyan Gurievich MiG-23 Profile, 4 Plus (Kat. číslo 04)
  • Przeglad Konstrukcji Lotniczych No.9 - Mikoyan Gurievich MiG-23MF Flogger, Altair (Kat. číslo 9)
  • Aircraft in Action No.101 - Mikoyan Gurievich MiG-23/27 Flogger, Squadron Signal (Kat. číslo 1101)
  • Replic No.63 (MiG-23M/D)
  • Zlinek 3/II

Info o článku

Autor: Pavel Soukup
Datum: 2.9.2004
Vytisknout článek
MiG (Rusko)
MiG (Rusko)

Fotogalerie

Obr. 1 - MiG-27 (Obrázek .jpg, 36kB)
  • Obr. 1 - MiG-27
Obr. 2 - MiG-27 (Obrázek .jpg, 29kB)
  • Obr. 2 - MiG-27
Obr. 3 - Indický MiG-27 přistává za použití padáku (Obrázek .jpg, 18kB)
  • Obr. 3 - Indický MiG-27 přistává za použití padáku
Obr. 4 - Detail přídě (Obrázek .jpg, 27kB)
  • Obr. 4 - Detail přídě
Obr. 5 - Předvedení výzbroje indického MiGu-27 (Obrázek .jpg, 34kB)
  • Obr. 5 - Předvedení výzbroje indického MiGu-27
Obr. 6 - Technický výkres (Obrázek .jpg, 57kB)
  • Obr. 6 - Technický výkres

Letectvi.wz.cz: Pavel Soukup 2002-2007 [ISSN 1801-4070]

Navigace