Navštivte také nový web zaměřený na československé letectví - http://www.cs-letectvi.cz
Skočit na navigaci
Nacházíte se zde: Úvodní stranaRuská letadlaMikojan Gurjevič I-211(Je)

Mikojan Gurjevič I-211(Je)

Mikojan Gurjevič I-211(Je)
Jedním z důvodů omezení výroby výškových stíhačů MiG-3 na podzim 1941 byl nedostatek motorů AM-35A, řadových dvanáctiválců o 1200 k. Výrobní závody totiž přešly na produkci typu AM-38 pro velkosériovou výrobu šturmoviků. Mikojan a Gurjevič se snažili udržet letoun kvalit MiG-3 montáží dvojhvězdicového motoru M-82 o 1 330 k. Podobně laboroval v té době i Lavočkin. V roce 1941, krátce před napadením Sovětského svazu nacisty, byl zalétán prototyp I-210, což byl vlastně jen drak MiG-3, adaptovaný pro novou pohonnou jednotku. Zkoušky prokázaly, že nebude možné spokojit se s pouhou adaptací. Bylo zapotřebí hlouběji zasáhnout do konstrukce draku, a to nejen v oblasti draku, ale i v oblasti křídel, ocasních ploch a kabiny, odkud se montáží motoru o větším průměru zhoršil výhled.
Výsledkem úprav byl prototyp I-211 (Je), zalétaný v zimě 1941. S motorem M-82 byla naměřena nejvyšší rychlost 565 km/h ve výši 6 150 m. V průběhu zkoušek bylo použito výkonnějšího motoru AŠ-82F s kompresorem, jehož výkonnost vzrostla na 1 550/1 700 k. Zároveň byla prodloužena křídla zdokonalit výškové vlastnosti letounu I-211 (Je).
Výkonnější motor dovolil vystupňovat rychlost na 670 km/h a stroj vystoupil na 5 000 m za čtyři minuty. Byl vyzbrojen dvěma kanony ŠVAK ráže 20 mm, umístěnými pod kapotou motoru. Bylo to zdokonalení oproti původnímu I-210, kde výzbroj pozůstávala ze dvou synchronizovaných kulometů ŠKAS ráže 7,62 mm a dvou UBS ráže 12,7 mm.
Výsledky zkoušek I-211(Je) byly povzbudivé a sovětské letectvo bylo rozhodnuto objednat sériovou výrobu těchto stíhaček pro protivzdušnou obranu týlu. Bylo již stanoveno bojové označení MiG-9. Avšak v té době produkoval závod v Tbilisi sériové letouny Lavočkin La-5FN se stejným motorem, ale s univerzálnějšími bojovými charakteristikami. A tak nakonec zůstal I-211(Je) pouze v několika prototypech.

Takticko-technické údaje

Rozpětí: 13,00 m
Délka: 9,20 m
Výška: 3,51 m
Nosná plocha: 22,40 m2
Vzletová hmotnost: 3 340 kg
Maximální rychlost v 5000 m: 670 km/h
Výstup na 5000 m: 4 min
Dolet: 1 140 km
Dostup: 11 300 km

Související články

  • Nenalezeny žádné související články

Další literatura

  • Letectví a Kosmonautika číslo 3 ročník 1972, autor Václav Němeček

Info o článku

Autor: Pavel Soukup
Datum: 2.12.2003
Vytisknout článek
MiG (Rusko)
MiG (Rusko)

Fotogalerie

Obr. 1 - MiG-27 (Obrázek .jpg, 6kB)
  • Obr. 1 - MiG-27

Letectvi.wz.cz: Pavel Soukup 2002-2007 [ISSN 1801-4070]

Navigace