Navštivte také nový web zaměřený na československé letectví - http://www.cs-letectvi.cz
Skočit na navigaci
Nacházíte se zde: Úvodní stranaNizozemská letadlaFokker F-27 Friendship

Fokker F-27 Friendship

Fokker F-27 Friendship
Počátky vzniku tohoto letounu spadají do začátku padesátých let minulého století, kdy se nizozemská firma Fokker rozhodla zaměřit spíše na výrobu dopravních letadel. Právě Fokker F.27 se tedy stal prvním, a také úspěšným, dopravním letadlem Fokker vyrobeným po válce.

Vznik, vývoj

První myšlenky na vývoj Friendshipu tedy vznikly již v roce 1950. Mělo se jednat o letoun určený k náhradě dosluhujících DC-3 a k dopravě 30 cestujících na regionálních tratích. Pro pohon byla zvolena dvojice turbovrtulových motorů Rolls-Royce Dart 507 o výkonu, který mírně převyšuje 1000 kW. Poháněl čtyřlisté vrtule Dowty Rotol. Po počátečních finančních obtížích byl 24.11. 1955 zalétnut první prototyp. Měl nový motor Rolls-Royce Dart 511 s větším výkonem. Později vzlétl i druhý prototyp a to už se v plánovala i sériová výroba. K prvním zákazníkům F.27 patřila společnost Aer Lingus, která jej v roce 1958 uvedla na své pravidelné linky, Philippine Airlines a další. Před dodáním prvních letounů však byla zjištěna závada na nosných plochách všech letounů, a tak se první dodávky částečně opozdily v důsledku nutného předělání.
V roce 1957 začala jednání o licenční výrobě Fokkeru F.27 v USA firmou Fairchild. Tímto tahem si chtěl Fokker proniknouz na americký trh. A to se mu povedlo. Fairchild vyrobil pod označením FH-227 celkem 207 "dvacetsedmiček".

Verze

F.27-100: Původní vrze s motory Rolls-Royce Dart 514-7 o výkonu 1360 kW určená pro dopravu 40-46 cestujících.
F.27-200: Varianta odvozená od -100 s výkonnějšími motory až pro 52 cestujících
F.27-300: Nákladní obměna se zesílenou podlahou a velkými nákladními dveřmi. V F.27-300 je možno přepravovat i osoby a to v zadní části oddělené od nákladního prostoru pohyblivou přepážkou.
F.27-400: Fokker F.27-300 s výkonnějšími motory.
F.27-500: Prodloužená verze -100 o 1,5 m určená až pro 56 cestujících.
F.27-600: Varianta uzpůsobená pro rychlou změnu uspořádání interiéru, někdy označovaná -600QC (Quick Change = rychlá změna/výměna). F.27-600 je shopen přepravit až 56 cestujících nebo 5650 kg nákladu.
F.27-700: Označení dvojice letounů, na kterých byly dříve prováděny různé zkoušky a poté byly vráceny do původního stavu právě v tomto označení.

Technický popis

F.27 Friendship je samonosný hornoplošný dvoumotorový jednoplošník. Podvozek je tříbodový zatahovací. Příďový podvozek se zatahuje směrem dopředu a hlavní podvozkové nohy do zadní části motorových gondol. K nástupu cestujících slouží dveře na zádi trupu a pro piloty slouží menší dveře za pilotní kabinou na levé straně. Kabina pro cestující je umístěna ve střední části trupu. Typická oválná okna umožňují cestujícím dobrý výhled.

Civilní uživatelé

Aba Air, Aero Condor, Aer Lingus, Air Algerie, Aircruising Australia, Air France, Air Inter, Air Post, Air Tchad, Alitalia, All Nippon Airways Amerer Air, Anset-ANA AOM Cubana, Australian Flyers, BAC Express, Brathens SAFE Comores Air Service, Empire Airlines - Fedex Feeder, Eureca, Express Airways, Farner Air Transport Hungary, Ghana Airways, Channel Express, IAF Air Freighters, Indonesia Air Transport, Iranian Air Transport, Jersey European, Lab Airlines, LADE, Luft Afrique, Lybian Arab Airlines, MAS, Merpati, Miniliner, Myanma Airways, New Air, Oman Air , Pakistan International, Philippine Airlines, President Airlines, Saha Air, Scenic Airlines, Seven Air, SGS Airlines, Skyteam, Sonair, Sudan Airways, Swe Aviation, TAAG, TAM Brasil, Tavaj, Trans Australia Airlines, Tulip Air, Uganda Airlines, WDL, Westex Airlines, White Eagle

Vojenští uživatelé

Argentina, Bolívie, Finsko, Nizozemí (všechny stroje jsou již vyřazeny)

Takticko-technické údaje

Verze: 100 200 300 400 500 600 700
Délka (m): 23,10 23,56 23,56 23,56 25,06 23,56 23,56
Výška (m): 8,10 8,50 8,50 8,50 8,70 8,50 8,10
Rozpětí (m): 29,00 29,00 29,00 29,00 29,00 29,00 29,00
Cest. rychlost (km/h): 420 475 475 486 420 420 420
Dostup (m): 8475 8475 8475 8475 8475 8475 8475
Max. hmotnost (kg): 18 350 20 410 20 410 20 410 20 820 20 410 20 410
Dolet (km): 1715 2145 2150 2150 2300 1890 1715
Vyrobeno kusů: 85 117 4 16 123 131 2

Související články

  • Nenalezeny žádné související články

Další literatura

  • Nenalezena žádná související literatura

Info o článku

Autor: Pavel Soukup
Datum: 2.9.2004
Vytisknout článek
Fokker (Nizozemí)
Fokker (Nizozemí)

Fotogalerie

Obr. 1 - Fokker F-27 ABA Airu (Obrázek .jpg, 6kB)
  • Obr. 1 - Fokker F-27 ABA Airu

Letectvi.wz.cz: Pavel Soukup 2002-2007 [ISSN 1801-4070]

Navigace