Navštivte také nový web zaměřený na československé letectví - http://www.cs-letectvi.cz
Skočit na navigaci
Nacházíte se zde: Úvodní stranaNěmecká letadlaHeinkel He 115

Heinkel He 115

Heinkel He 115
Za druhé světové války se používalo poměrně málo vícemotorových plovákových letounů. Jednou z výjimek se stal německý Heinkel He 115, úspěšně používaný po celou dobu války k torpédovým útokům, ke kladení min a průzkumu.

Vznik

Heinkel He 115 vznikl na základě požadavků RLM z roku 1935 na vývoj nového hydroplánu k nahrazení He 59, zaslaných firmám Heinkel a Blohm und Voss. První prototyp He 115V-1 (pozn. zn. D-AEHF) byl zalétán v srpnu 1937. Srovnávací zkoušky s konkurenčním Ha 140 proběhly v Travemünde počátkem roku 1938. He 115 zvítězil a společnost Heinkel získala zakázku na desetikusovou ověřovací sérii. Během následujících zkoušek byl první prototyp aerodynamicky zdokonalen. Poté dosáhl osmi mezinárodních rekordů na tratích 1000 a 2000 km s nákladem 500 až 2000 kg, při nichž bylo 20. března 1938 dosaženo nejvyšší rychlosti 330 km/h. Při těchto letech neměl He 115 původní prosklenou příď, která byla nahrazena vejčitým dřevěným krytem.
V listopadu 1937 následoval V2 a v březnu 1938 V3, který měl modernější vřetenovitě tvarovanou příď s kulovitým závěsem kulometu a představoval víceméně podobu sériových strojů. Prototyp V-4 dostal modernější vzpěrový systém plováků, který se obešel bez výztužných drátů a měl přetvarovány i ocasní plochy a vyvážení kormidel. Koncem roku 1939 po vyrobení 62. kusu byla výroba přeložena do závodu Weser Flugzeugbau.

Technický popis

Heinkel He 115 byl námořní víceúčelový letoun (průzkumný, bombardovací, torpédový). Byl to dvoumotorový samonosný středoplošník celokovové konstrukce s krytými prostory osádky a dvojicí kovových plováků. Osádka měla tři členy. Pohon všech sériově vyráběných verzí zajišťovala dvojice vzduchem chlazených hvězdicových devítiválců BMW 132K (licenční kopie amerických motorů Pratt & Whitney Hornet) o vzletovém výkonu 960 k (706 kW). Používanou výzbroj tvořily kulomety MG 15, MG 151 a MG 17. Další výzbroj byla tvořena torpédy LTF 5 nebo LTF 6, pumami SC 250 a SD 500 nebo minami LMB III (920 kg) a LMA III (750 kg). Výzbroj se u různých verzí lišila, podrobný popis naleznete u jednotlivých verzí.

Verze

  • He 115A-0 – ověřovací desetikusová série, pouze jeden pohyblivý kulomet na hřbetě trupu, další výzbroj mohla být tvořena torpédem nebo trojicí bomb SC-250.
  • He 115A-1 – vyráběna od ledna 1939 pro Küstenfliegergruppen Luftwaffe, byla již vyzbrojena dvěma pohyblivými kulomety MG 15 ráže 7,9 mm, po jednom v hranatě tvarované přídi a ve střelišti na hřbetě trupu. Měla dva dodatečné závěsníky na pumy. Postaveno 34 kusů.
  • He 115A-2 – exportní verze pro Norsko a Švédsko z roku1939 dodávaná bez vojenského vybavení.
  • He 115A-3 – ve vyšších počtech vyráběna pro Luftwaffe, od A-1 se lišila pouze v detailech, hlavně lepší radiokomunikačním vybavením.
  • He 115B-0 – vznikl přestavbou jednoho He 115A-0 v létě 1939 podle nových požadavků Luftwaffe (zejména na víceúčelové použití a vyšší dolet). Vznikl tak prototyp V5, z nějž pak byla odvozena verze B. Dolet byl zvýšen z původních 2000 km na 3300 km. Stroje sérií B-1 a B-2 hrály významnou roli na počátku války při torpédových a minových akcích ve všech evropských mořích.
  • He 115B-1 – vycházel z verze B-0. Sériové vyráběn od roku 1939.
    • He 115B-1/R1 – průzkumná verze.
    • He 115B-1/R2 – navíc závěs pro pumu SD-500.
    • He 115B-1/R3 – určen pro svrhování dvou min LMA po 500 kg.
  • He 115B-2 - stroje vybavené ocelovými skluznicemi na plovácích, aby mohly operovat na sněhu a ledu. Postaveno 18 kusů.
  • He 115C-1 - vznikl na jaře 1940. Nejvíce se odlišoval zesílenou výzbrojí. Pod přídí měl nově jeden pevný kulomet MG 151/15 a v motorových gondolách měl pevné dozadu střílející kulomety MG 15. Později byl MG 151/15 nahrazován kanónem MG 151/20.
    • He 115C-1/R1
    • He 115C-1/R2
    • He 115C-1/R3
    • He 115C-1/R4
  • He 115C-2 – podobný základní verzi C-1, vyráběný v malé sérii pro operace na ledu a sněhu.
  • He 115C-3 – speciální minonosná verze. Místo torpéda LTF 5 nebo 6a se mohla nést magnetická mina LMB 111 o 920 kg, svrhávaná na padáku. Postaveno 18 kusů.
  • He 115C-4 – torpédové letouny pro útoky v arktických vodách, neměly příďový kanón. Vyrobeno 30 strojů.
  • He 115D – jediný prototyp, vyzkoušený v roce 1941 se dvěma motory BMW 801 po 1600 k.
  • He 115E – v roce 1944 byla ještě postavena verze E vyzbrojená dvojkulomety MG 812 ráže 7,9 mm a někdy i kanonem MG 151/20.

Uživatelé, nasazení

Finsko: První He 115 získali Finové v roce 1940, když ulétl z Norska. Byl opraven a používán do roku 1943. V roce 1943 pak Luftwaffe půjčila Finům dvojici He 115C-2.
Německo: Většinu z celkem 261 vyrobených Heinkelů He 115 provozovaly německé ozbrojené síly. Avšak útvary pobřežního letectva vyzbrojené plovákovými letouny sloužily odlišným pánům. Německé námořnictvo Kriegsmarine přišlo o své letouny ještě před válkou v roce 1939 na základě dohody mezi E. Readerem a H. Göringem. Od té doby patřily všechny pobřežní letouny Luftwaffe. Část útvarů i s personálem však nadále zůstala u námořnictva a sloužila k dálkovému průzkumu a doprovodu německých válečných lodí. Letouny spadající pod Luftwaffe měly útočit na lodě na širém moři i u pobřeží a také klást námořní miny.
Letouny spadající pod Kriegsmarine i přesto během tzv. Podivné války zahájily jako první minovací válku. Jednotky pod velením Luftwaffe se k nim však zanedlouho přidaly, zejména v oblasti La Manche a Severního moře. Obsazení Norska poskytlo množství základen k útokům na konvoje. Heinkely He 115 rozsévaly magnetické miny dokonce až v ústí Temže, v Clyde, Plymouthu, Liverpoolu, Belfastu a dalších místech. Některé jednotky pokračovaly v této činnosti ještě během západoevropského Blitzkriegu, avšak zvýšená aktivita RAF nutila He 115 stahovat se více do Norska. Od roku 1943 činnost typu klesala, nahrazovaly jej He 111, takže v květnu 1944 zbylo na severu jen 10 kusů. O několik měsíců později zmizely He 115 z první linie vůbec.
Norsko: V létě 1938 obdrželo Norsko šest kusů He 115A-2. Norské He 115A-2 měly dostat ještě před německým útokem kanón Oerlikon 20 mm, ale k tomu již nedošlo. Jeden ze strojů byl zničen na jihu, další ustoupil na sever a třetí odlétl do Skotska. Norové ukořistili dva He 115B-1, z nichž jeden opravili a používali na severu země, další ulétl do Finska. Tři A-2 a jeden B-1 ulétly v červnu 1940 do Velké Británie.
Švédsko: Na podzim 1938 Švédsko objednalo a obdrželo 12 kusů He 115A-2. Od jara 1939 byly zařazeny u křídla F 2 na základně Hägernäs nedaleko Stockholmu. Dostaly čísla 101-112 a označení T2. Švédové objednali ještě dalších 6 strojů, ty ale už nebyly nikdy dodány. Většina švédských He 115 přežila válku a některé sloužily k výcviku až do roku 1952.
Velká Británie: Čtveřice norských He 115, která v červnu 1940 ulétla do Británie zde byla opravena a příležitostně využívána k diverzním letům nad Středomořím či Severním mořem. Britské ocenění letových i hladinových vlastností He 115 bylo údajně velmi vysoké.

Takticko-technické údaje He 115C-1

Výrobce: Ernst Heinkel A.G. Rostock-Marienche.
Mezi lety 1939-1940 vyrobeno 120 kusů,
v obnovené sérii 1944 141 kusů.
Rozpětí: 22,28 m
Délka: 17,29 m
Výška: 6,63 m
Nosná plocha: 87,5 m2
Prázdná hmotnost: 6 870 kg
Vzletová hmotnost: 355 kg
Maximální rychlost: 687 km/h
Cestovní rychlost: 295 km/h
Přistávací rychlost: 115 km/h
Dostup: 6 500 m
Dolet: 2 500 m

Související články

  • Nenalezeny žádné související články

Další literatura


Info o článku

Autor: Pavel Soukup
Datum: 30.11.2005
Vytisknout článek
Heinkel (Německo)
Heinkel (Německo)

Fotogalerie

Obr. 1 - První prototyp He 115 (Obrázek .jpg, 16kB)
  • Obr. 1 - První prototyp He 115
Obr. 2 - Rekordní He 115V1 s dřevěnou přídí (Obrázek .jpg, 17kB)
  • Obr. 2 - Rekordní He 115V1 s dřevěnou přídí
Obr. 3 - Heinkel He 115 CA-B (Obrázek .jpg, 38kB)
  • Obr. 3 - Heinkel He 115 CA-B
Obr. 4 - Švédský He 115 č. 102 na základně Galö (Obrázek .jpg, 51kB)
  • Obr. 4 - Švédský He 115 č. 102 na základně Galö
Obr. 5 - Technický výkres He 115 (Obrázek .jpg, 52kB)
  • Obr. 5 - Technický výkres He 115

Letectvi.wz.cz: Pavel Soukup 2002-2007 [ISSN 1801-4070]

Navigace