Navštivte také nový web zaměřený na československé letectví - http://www.cs-letectvi.cz
Skočit na navigaci
Nacházíte se zde: Úvodní stranaNěmecká letadlaFocke Wulf Fw 189

Focke Wulf Fw 189

Focke Wulf Fw 189
Mezi nejznámější letouny luftwaffe patřil také dvoutrupý průzkumný letoun Fw 189, který byl charakteristický svou bohatě prosklenou kabinou. Používal se na všech frontách ve druhé polovině 2. sv. války k různým úkolům, mezi které patřil vzdušný průzkum, spojovací služba, podpora pozemních vojsk a experimentálně se zkoušelo i použití jako nočního stíhače.

Vznik, vývoj

Projekt Fw 189 vznikl v roce 1937 na podkladě soutěže ministerstva letectví na univerzální průzkumný a lehký bojový letoun, který by nahradil zastaralé průzkumné hornoplošné letouny Henschel Hs 126 a Heinkel He 46. První prototyp V-1 s bohatě zasklenou trupovou gondolou vybavenou pro tříčlennou posádku byl zalétán v červenci 1938. Podle původního záměru konstruktérů měla být trupová gondola vyměnitelná podle účelu letounu. Již u prvního prototypu byla velká gondola nahrazena malou pancéřovou kabinou pro dva muže, určenou pro bitevní verzi Fw 189 V-1b. Takto upravený stroj havaroval v létě 1939, protože výhled z kabiny byl velmi špatný. Jinou gondolou byla cvičná kabina použitá u verze Fw 189B

Verze

Fw 189A-1 patřila společně s následující verzí A-2 mezi nejrozšířenější sériové varianty Fw 189. Dostala se do výroby v létě 1940 a používala se zejména jako hlídková a průzkumná.
Fw 189A-2 byla určena zejména k fotografickému průzkumu a do výroby se dostala koncem roku 1941. V gondole byla umístěna kamera s vlastním motorickým pohonem a na palubě se rovněž nacházela ruční kamera HK 12,5/7x9. Ve výzbroji byly nahrazeny otočné kulomety MG 15 novými dvojkulomety MG 81Z ráže 7,9 mm. Také se experimentovalo s použitím verze A-2 jako nočního stíhače. Kulomet MG 81Z na hřbetu byl nahrazen šikmo střílejícím kanónem MG 15 ráže 15mm. Anténa radaru FuG 212 Liechtenstein C-1 byla umístěna do čela gondoly.
Fw 189A-3 sloužil jako dvoumístný školní letoun s dvojím řízením. Měl navíc anténu na hřbetě gondoly nataženou k vrchu směrovky a kruhovou anténu na vrchu kabinového krytu. Veškerá výzbroj byla vymontována.
Fw 189A-4 byla verze pro podporu pozemním vojsk a taktický průzkum. Kulomety MG 17 byly nahrazeny kanóny MG FF ráže 20 mm, jinak byla shodná s verzí A-2.
Fw 189B určený k výcviku měl jinak tvarovanou gondolu pro pět osob. Podvozek byl pevnější konstrukce, ostruha se nezatahovala.
Fw 189C vznikl pod vedením konstruktéra Kurta Tanka jako reakce na vypsání soutěže na lehký bitevní letoun. Měl malou pancéřovanou dvoumístnou kabinu. Původně měl označení V-1a a po několik úpravách zahájil v roce 1939 pod označením V-1b, s poznávací značkou D-OPVN, letové zkoušky. Protože však měl pilot špatný výhled z kabiny, první prototyp zanedlouho havaroval. Počátkem roku 1940 došlo k zalétání dalšího prototypu s označením V6, avšak konkurenční Hs 129A-0 již absolvoval zkoušky u bojové jednotky a koncem října byl vybrán jako vítěz. Stroj s kabinou vycházející z typu V-1b, poháněný motory Argus As 410A-1 s automaticky stavitelnými vrtulemi, spočíval na novém zpevněném podvozku. Inovaci doznala i střední část křídla se dvěma kanony MG FF ráže 20 mm a čtyřmi kulomety MG 17 ráže 7,9 mm. Pohyblivý dvojkulomet MG 81Z shodné ráže sloužil k obraně zadní polosféry.
Fw 189D pro letecké školy byl postaven pouze v jednom exempláři, znám také jako Fw 189V-7. Měl dvojí řízení.
Fw 189E byla zkušební verze vybavená 14válcovými vzduchem chlazenými motory Gnôme-Rhône s výkonem po 515 kW (700 k).
Fw 189F měla výkonnější motory AS 411 po 575 k.
Fw 189G měla motory AS 402 po 700 k.

Technický popis

Focke Wulf Fw 189, dvoumotorový samonosný jednoplošník pro tříčlennou posádku. Kovová kostra křídla, pevných ocasních ploch, trupové gondoly a trupových nosníků potažena duralem, kovová kostra pohyblivých ocasních ploch plátnem. Krycí plechy duralové. Řadové motory poháněly dřevěné dvoulisté vrtule se stavitelným úhlem náběhu. Podvozek se zatahoval do nosníků, ostruhové kolo do vodorovné ocasní plochy. Hlavní podvozkové nohy zatahovány do trupových nosníků, záďové kolo do vodorovné ocasní plochy. V přídi nosníků ocasních ploch byly dva motory Argus AS 410 A-1 po 325/465 k, jejichž zásoba paliva byla 440 l. Zasklená trupová gondola byla třímístná. Pilot obsluhoval dva pevné kulomety MG 17 ráže 7,9 mm vestavěné do centroplánu u gondoly. Vedle pilota seděl pozorovatel, za nimi pak radista/pozorovatelů. Ten obsluhoval pohyblivé kulomety MG 15 v čočkovité lafetě na hřbetě gondoly a ve vřetenovitém otočném konci gondoly. U verze A-2 a dalších byly pohyblivé MG 15 nahrazeny dvojkulomety MG 812 ráže 7,9 mm. V gondole byly vestavěné dvě fotografické kamery, pod křídly byly závěsy pro čtyři 50 kg pumy.

Takticko-technické údaje

Rozpětí: 18,4 m
Délka: 12 m
Výška: 3,1 m
Nosná plocha: 38 m2
Prázdná hmotnost: 2 830 kg
Vzletová hmotnost: 3 950 kg
Maximální rychlost: 350 km/h
Dostup: 7 300 m
Dolet: 670 km

Související články

  • Nenalezeny žádné související články.

Další literatura

  • L+K 1/67
  • Typy broni i uzbrojenia No.155 - Focke Wulf Fw189, Bellona (Kat. číslo 155)
  • Focke Wulf Fw189 Profile, MBI Praha 1996, Kučera P., Bernád D., Androvič Š.
  • Aircraft in Action No.142 - Focke Wulf Fw189, Squadron Signal (Kat. číslo 1142)
  • APKR 70
  • HaPM 4/1998
  • Replic No.79 (Fw189A-1)
  • Luranc Z.: Fw 189, Avia-Press, Gdańsk 1994
  • Punka G.: Focke-Wulf Fw 189 in Action, Squadron/Signal Publications, Aircraft Number 142, Carrolton, 1993

Info o článku

Autor: Pavel Soukup
Datum: 30.5.2005
Vytisknout článek
Focke Wulf (Německo)
Focke Wulf (Německo)

Fotogalerie

Obr. 1 - Zajímavý pohled na záď gondoly (Obrázek .jpg, 11kB)
  • Obr. 1 - Zajímavý pohled na záď gondoly
Obr. 2 - Proskledná příď Fw 189 (Obrázek .jpg, 14kB)
  • Obr. 2 - Proskledná příď Fw 189
Obr. 3 - Pětimístný Fw 189B (Obrázek .jpg, 19kB)
  • Obr. 3 - Pětimístný Fw 189B
Obr. 4 - Fw 189C V6 (Obrázek .jpg, 11kB)
  • Obr. 4 - Fw 189C V6
Obr. 5 - Fw 189C V6 (Obrázek .jpg, 15kB)
  • Obr. 5 - Fw 189C V6
Obr. 6 - Fw 189E s motory Gnôme-Rhône (Obrázek .jpg, 14kB)
  • Obr. 6 - Fw 189E s motory Gnôme-Rhône
Obr. 7 - Slovenský povstalecký Fw 189A-2 číslo 328 z přelomu srpna a září 1944. Má nesprávně umístěné čs. výsostné znaky, jinak je v původním zbarvení - kombinace RLM 65/70/71. (Obrázek .jpg, 13kB)
  • Obr. 7 - Slovenský povstalecký Fw 189A-2 číslo 328 z přelomu srpna a září 1944. Má nesprávně umístěné čs. výsostné znaky, jinak je v původním zbarvení - kombinace RLM 65/70/71.
Obr. 8 - Pětimístný cvičný Fw 189B. (Obrázek .jpg, 12kB)
  • Obr. 8 - Pětimístný cvičný Fw 189B.
Obr. 9 - Fw 189A-1 od jednotky 1(H)I32, základna Petsamo, severní Finsko, prosinec 1942 (Obrázek .jpg, 15kB)
  • Obr. 9 - Fw 189A-1 od jednotky 1(H)I32, základna Petsamo, severní Finsko, prosinec 1942
Obr. 10 - Fw 189A-1 od 1.Aufklarungsstaffel (H)I32, základna Kemi, Finsko, Červen 1942 (Obrázek .jpg, 15kB)
  • Obr. 10 - Fw 189A-1 od 1.Aufklarungsstaffel (H)I32, základna Kemi, Finsko, Červen 1942
Obr. 11 - Fw 189A-2 č.316 Slovenských Vzdušných Zbraní. (Obrázek .jpg, 11kB)
  • Obr. 11 - Fw 189A-2 č.316 Slovenských Vzdušných Zbraní.
Obr. 12 - Fotoprůzkumný Fw 189A-2/U2 č.325 Slovenských Vzdušných Zbraní. (Obrázek .jpg, 13kB)
  • Obr. 12 - Fotoprůzkumný Fw 189A-2/U2 č.325 Slovenských Vzdušných Zbraní.

Letectvi.wz.cz: Pavel Soukup 2002-2007 [ISSN 1801-4070]

Navigace