Navštivte také nový web zaměřený na československé letectví - http://www.cs-letectvi.cz
Skočit na navigaci
Nacházíte se zde: Úvodní stranaVojenská letectvaZ historie izraelského letectva

Z historie izraelského letectva

Izrael, jeden z mladších států světa, který vznikl na základě rezoluce OSN č. 181 dne 15. května 1948, to již od počátku své existence neměl jednoduché. Odpor sousedních arabských států i palestinská menšina v něm žijící, to jsou důvody, proč na tomto místě dříve velmi často probíhaly vojenské konflikty. Z tohoto důvodu se Izrael snažil a dodnes snaží získávat nejmodernějěší leteckou techniku, která by ubránila jeho vzdušný prostor. A právě o této problematice a bojových konfliktech se zde dočtete.

Vznik

Novodobý izraelský stát vznikl na základě rezoluce OSN č. 181 dne 15. května 1948, ale již od začátku své existence musel čelit útoku okolních arabských států. Porovnání vojenských sil Izraele a okolních států vyznělo v silný neprospěch židovského státu. Ze sousedních států bylo nejsilnější egyptské letectvo (REAF), které disponovalo dvěmi perutěmi (32-37 letounů) Spitfirů Mk. VB a Mk. IXC, z nichž letuschopných bylo 20. Dále vlastnilo letouny Anson (12ks), Harvard (12) a "bombardéry" Dakota (10). O něco slabší bylo syrské letectvo, jehož hlavní sílu představovala dvacítka Texanů. Dále do oblasti Egypta a Jordánska vyslal Írák 8 Hawkerů Fury. Proti této síle mělo izraelské letectvo Chel Ha´Avir, složené z lehkých a sportovních letounů, malou šanci na úspěch. Absolutní nadvláda arabských letectvev skončila dodávkou 25 Avií S-199 (nazývaných v Izraeli Sakhin neboli nůž) z Československa, které utvořily 101. tajeset Chel Ha´Avir. Již v půli června byly Avie nasazeny do bojů. Když izraelský stíhač Modi Alon sestřelil dvě egyptské Dakoty, bylo jasné, že obrana Izraele je částečně zajištěna. Později Chel Ha´Avir získalo několik Spitfirů LF Mk.IXE z Československa, ale o tom zas až někdy příště.

MC 205V Veltro v bojích proti Izraeli

Prvních bojů proti vzniku státu Izrael se zúčastnilo také Egyptské letectvo, které se 23. června 1948 rozhodlo zakoupit v Itálii 8 MC 205V a 16 MC 202, které měly být upraveny do podoby MC 205V. První rozmontované stroje byly dodány 26. září téhož roku a poslední 24. listopadu. První let smontovaného stroje se v uskutečnil 24. října a již za pár dní byly první letouny dodány k bojovým jednotkám. Veltra útočily na postupující izraelská vojska obsazující Sinajský poloostrov a napadali izraelské letouny P-51D Mustang, Avia S-199 a Spitfiry Mk.IX. Během těchto bojů zničily egyptští piloti na MC 205 čtyři izraelské letouny při ztrátě tří, možná i čtyř, vlastních letounů ve vzduchu a dvou na zemi. 7. ledna první válka Izraele se sousedními arabskými státy skončila a bylo uzavřeno, i když ne na dlouho, příměří.

Izraelské Phantomy

Izraelci projevili zájem o McDonnell F-4 Phantom již v roce 1965, ale USA ještě v té době nechtěla dodávky v té době nejmodernějších letounů do velmi citlivé oblasti připustit. Tato situace se změnila po uplatnění francouzského zbrojního embarga. Dne 7. ledna 1968 připustil prezident USA Johnson dodávku 44 letounů F-4E a 6 průzkumných RF-4E. Všechny letouny měly být vyjmuty z dodávek pro USAF. Výcvik Izraelských posádek začal ještě před dodáním prvních phantomů. V březnu 1969 byly vysláno šest zkušených pilotů do Usa na výcvik. První 4 F-4E do Izraele přirazily v září 1969 a poté přilétaly phantomy po 4 za měsíc a dodávky přestaly roku 1971.
F-4 poté dostaly v Izraeli bojové jméno Kurnass (česky kladivo). První jednotka jimi vyzbrojená byla 201. tajeset, poté následovala 69. tajeset. V období opotřebovávací války dosáhly 8 sestřelů, vzhledem k 7 ztrátám. Ihned po skončení bojů v roce 1970 bylo objednáno 6 a poté 18 phantomů z jednotek USAF. Dále Chel Ha´Avir pronajala dva RF-4C do té doby, než přišly RF-4E. Díky této dodávce bylo umožněno přezbrojit 119. a 107. peruť tajeset na modernější letouny. Poté přišlo mnoho dalších dodávek. V první dodávce bylo 12 "kurnasů", v dalších 24 a 18. V tomto období začalo vzrůstat napětí a bylo jasné, že se schyluje k další válce. 13. září se odehrála bitva Izraelských phantomů a Mirage IIICJ proti syrským MIGům.
Tato bitva byla pouze předehrou horšího střetnutí, v němž šlo o uhájení samostatnosti Izraele. Dne 6. října 1973 začal útok sousedních arabských států. Izrael měla nevýhodu v tom, že nesměla provést preventivní protiútok (z politických důvodů), směla se pouze bránit. V této válce dosáhly "kurnasy" zhruba 100 sestřelů MIGů 17,19 i 21, Suchojů, a vrtulníků Mi-8 a Mi-17. Dále F-4 prováděly nálety na nepřátelské základny, protiletadlové baterie a další cíle. V ohledu vlastních ztrát se zdroje velice rozcházejí. Izrael uvádí 31 zničených letounů, zpravodajské služby USA 48 letounů, arabské zdroje 50-60 letounů. V tomto období bylo dodáno dalších 51 phantomů, které zejména nahradily ztráty.
Po skončení tohoto konfliktu pokračovaly boje i nadále, ale v menší míře. Bylo dodáno 48 F-4E a 12 průzkumných RF-4E. Díky těmto letounům se mohly zacelit ztráty z předcházející války, ale také byla vytvořena 105. tajeset s těmito letouny. Od poloviny 70. let bylo jasné, že "kurnasy" budou nahrazeny modernějšími F-15 a F-16. Kvůli těmto letounům byly phantomy odsunuty do role stíhacích bombardérů. Přestože se kurnasy do vzdušných soubojů často nedostávaly, dosáhl Ben-Amy-Perry vítězství nad MIGem 21, tento sestřel byl posledním připadajícím na konto osádky Izraelského phantomu.
Po téměř dvaceti letech úspěšného nasazení, bylo jasné, že F-4 je nutné modernizovat. Firma IAI proto zahájila program Super Phantom, ve kterém byl vestavěn do phantomu nový motor Pratt&Whitney-1120 a nová avionika spolu s modernizovanými zbraňovými systémy. Vzhledem k nedostatku financí se velení Chel Ha´Avir rozhodlo projekt nerealizovat úplně, pouze částečně pod názvem "kurnas 2000". Modernizace zahrnovala revizi draku, nové palivové nádrže, nový navigační systém a pokročilý varovný systém. Počátkem 90. let mělo stále Izraelské letectvo 120 modernizovaných F-4 Phantom. V současnosti slouží u 119. a 201. tajeset, ale stále jsou v záloze u 107. a 142. tajeset. Kurnasy však neustále patří k Chel Ha´Avir. Postupně je však nahrazují modernější F-16.

Související články


Další literatura

  • Nenalezena žádná související literatura

Info o článku

Autor: Pavel Soukup
Datum: 2.9.2004
Vytisknout článek
Izrael
Izrael

Fotogalerie

Obr. 1 - Avia S-199 (Obrázek .jpg, 19kB)
  • Obr. 1 - Avia S-199
Obr. 3 - Modernizovaný Super Phantom (Obrázek .jpg, 28kB)
  • Obr. 3 - Modernizovaný Super Phantom

Letectvi.wz.cz: Pavel Soukup 2002-2007 [ISSN 1801-4070]

Navigace