Boeing 737

Stránka o letectví a vše co s tím souvisí

Boeing 737 je úzkotrupé dopravní letadlo, pro krátké a střední vzdálenosti Jedná se o nejpoužívanější letadlo světa.

Výroba probíhá od roku 1966 do součastnosti. Tento typ během let prošel několika modernizacemi, kdy vznikla nová generace letounů s několika verzemi.

Původní generace Boeingu 737 (Originals)

B737-100  Jedná se o první a zároveň nejmenší verzi tohoto letadla. Prvním zákazníkem tohoto letadla se stala společnost Lufthansa. Celkem bylo vyrobeno 30 kusů.

B737-200  Jedná se už o upravenou verzi, která vycházela z verze -100. Byla zvýšena kapacita sedadel, u verze -200C byli instalovány nákladové vrata. Jedná se o první masivně vyráběnou verzy tohoto modelu. Bylo vyrobeno celkem 1 114 kusů.

File:Lufthansa Boeing 737-100 at Manchester Airport in 1972.jpg - Wikimedia CommonsBoeing 737-100 společnosti Lufthansa.

 

Boeing 737 Classics

Tato generace byla vyráběna od roku 1981 do roku 2000.

Boeing 737-300  Základní model generace Classics. Oproti svým předchůdcům byl delší, což umožňovalo zvětšit kapacitu cestujících. Kokpit prošel inovacemi a kromě klasických budíků se zde objevovali i první elektronické. Letadla byla osazena novými motory. Maximální kapacita bylo 148 pasažérů.

Boeing 747-400  Byl vyvinut jako náhrada za Boeing 727. Maximální kapacita bylo 188 pasažérů.

Boeing 737-500  Jedná se o menší verzi -300, kdy její maximální kapacita je 133 pasažérů

File:Lufthansa Boeing 737-300 (D-ABXN) 01.jpg - Wikimedia CommonsBoeing 737-300 společnosti Lufthansa

 

Boeing 737 Next Generation

Jedná se o třetí generaci Boeingu 737, označována jako Boeing 737NG. Stejně jako u předchozích generací se jedná o letadlo na krátké a střední vzdálenosti. Z této generace vznikly i vojenské varianty jako Boeing P-8 Poseidon, nebo Boeing 737 AEW&C. Tyto verze mají také nákladní a bussines varianty.

Jedná se o vylepšenou verzi, která má od předchozích řad přepracovaná křídla, ty mají větší plochu, rozpětí a větší kapacitu palivových nádrží. Vybaven novějšími a modernějšími motory, letadlo má skleněný kokpit, přepracovaný interiér, lepší letecké schopnosti a větší dolet.

Výroba probíhá od roku 1996. V prosinci 2019 převzala společnost KLM poslední vyrobený Boeing 737NG ve verzi Boeing 737-800. Nadále jsou ale vyráběny ve vojenských verzích.

Boeing 737-600

Maximální kapacita je 149 cestujících, dolet je 5 991km (3 235nm).

Boeing 737-700

Maximální kapacita je 149 cestujících, dolet je 5 575 km (3 010nm)

Boeing 737-800

Jedná se o nejběžnější variantu tohoto typu a zároveň za nejrozšířenější úzkotrupé letadlo světa.

Maximální kapacita je 189 cestujících, dolet je 5 436 km (2 935nm).

Boeing 737-900ER

Maximální kapacita 220 cestujících, dolet je 5 463 km (2 950nm).

Boeing 737-8JP(w) 'LN-DYD' Norwegian Air Shuttle | c/n 39002… | Flickr

Boeing 737-800 společnosti Norwegian Air.

 

Boeing 737 MAX

Jde o čtvrtou a zatím poslední generaci Boeingu 737. Oproti předchozím verzím má nižší spotřebu paliva, má výkonnější a tišší motory, které kvůli své velikosti ,musely být předsunuty více před křídla. Kvůli tomu byl do letadel Boeing 737MAX instalován systém MCAS, který měl letadlo vyrovnávat od odchylky, kterou způsobovali předsunuté motory, hlavně při startu. Tento systém byl ale nedokonalý a způsobil dvě smrtelné nehody. 29.10 2018 Boeing 737 MAX 8 společnosti Lion Air spadl krátce po vzletu z Jakarty, 10.3.2019 Boeing 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airlines spadl krátce po startu z letiště Addis Ababa, obě nehody zapříčinila chyba v systému MCAS. Z tohoto důvodu byly všechna letadla Boeing 737 MAX v březnu 2019 uzemněny. Znovu certifikovány byly v jednotlivých částí světa postupně. Recertifikace provozu probíhala na přelomu roku 2021 a 2022.

Boeing 737 MAX má několik verzí.

Boeing 737 MAX 7, Boeing 737 MAX 8, Boeing 737 MAX 8-200, Boeing 737 MAX 9 a Boeing 737 MAX10.

 

File:N7379E - Boeing 737 MAX 9.jpg - Wikimedia CommonsBoeing 737 MAX 9.

 

SmartWings, OK-SWA, Boeing 737-8 MAX | Anna Zvereva | FlickrBoeing 737 MAX 8, společnosti Smartwing.