Airbus A340 je dopravní širokotrupé letadlo na dlouhé vzdálenosti. První let se uskutečnil v roce 1991. Letadlo je osazeno čtyřmi motory, aby nebylo omezeno nařízením ETOPS, které platí pro dvoumotorová letadla. Letadlo bylo vyráběno mezi lety 1991-2011. Jedná se o nejbezpečnější letadlo světa. I když mělo 4 nehody, kdy bylo letadlo zcela zničeno, nikdo na palubě nezemřel. Mezi nejvážnější nehody patří let Air France 358. Letadlo Airbus A340-300 při přistání v bouři přejelo ranvej na letišti v Torontu. Vyjetí z ranveje, následné rozlomení letadla a požár všichni cestující i posádka přežila.
A340 bychom mohly nazvat jako průkopníkem v letectví, neboť se ve své době jednalo o letadlo s nejdelším doletem, předtím než bylo představeno letadlo Boeing 777-200LR a zároveň svými čtyřmi motory, díky které nebylo omezeno nařízením ETOPS. Právě tyto čtyři motory mohli zapříčinit, proč se A340 nedočkala verze NEO, která by letadlo udržela ve výrobě dalších několik let. U letadel se v dnešní době kouká na kapacitu, dolet, rychlost a také na spotřebu paliva. I kdyby vznikla verze A340NEO, nebylo by možné docílit takových výsledků ve spotřebě paliva, jako například u nových verzí Airbusu NEO, nebo například A350, neboť jsou tyto letadla osazena pouze dvěma motory, což snižuje spotřebu paliva a dolet je srovnatelný, nebo dokonce vyšší.
Motory – Airbusy A340-200 a A340-300 disponují motory CFM International CFM56, verze A340-500 a A340-600 pak disponují motory Rolls Royce Trent 500.
Airbus A340-200
Tato varianta se dočkala vylepšené varianty A340-8000, která měla vetší kapacitu palivových nádrží. Dolet A340-200 je 14 100 km (7 600nm), maximální kapacita je 420 pasažérů.
Airbus A340-300
Jedná se o původní verzi Airbusu A340. Maximální dolet je 13 240 km (7 150nm). Maximílní kapacita je 440 cestujících.
Airbus A340-500
Ve své době měl tento typ nejdelší dolet na světě. Maximální dolet je 17 000 km (9 000nm) a pojme maximálně 440 cestujících.
Airbus A340-600
Dolet je 13 980 km (7 550nm). Maximálníá kapacita je 475 cestujících. Tato verze měla konkurovat a nahradit první verze Boeingu 747.
Airbus A340-300, společnosti Lufthansa.
Airbus A340-600, společnosti Thai Airways.
Airbus A340-500, společnosti Emirates.