Airbus A330 je širokotrupý dopravní letoun pro střední a dlouhé vzdálenosti. Letadlo bylo vyvinuto z letadla A300. Letadlo pak bylo použito při vývoji Airbusu Beluga XL.
Letadlo je vyráběno od roku 1993. Původní verze je Airbus A330-300, poté vznikla jeho menší verze A330-200. Verze -200 se dočkala i nákladního provedení A330-200F. V roce 2012 Airbus nabídl společnostem přestavbu osobních verzí -200 a -300. Tyto verze se pak označují jako P2F, toto značení Airbus používá u všech osobních letadel přestavěných na nákladní verze. (Boeing používa BDSF.)
Airbus A330-200 se pak dočkal ještě vojenské varianty A330 MRTT, která se používá jako transportní letadlo a tanker. Od roku 2017 pak Airbus vyrábí novou generaci A330neo, která se dočkala dvou verzích A330-800neo a A330-900neo.
Motory – Letadla A330-200 a A330-300 mohou disponovat motory General Electric CF6, motory Pratt & Whitney PW4000 nebo motory Rolls-Royce Trent 700. Airbusy A330neo mají pak modernější motory Rolls-Royce Trent 7000.
Airbus A330-200
Tato verze může pojmout maximálně 406 pasažérů a její maximální dolet činí 13 450 km (7 250nm) u verze A330-200F je maximální dolet 7 400 km (4 000nm)
Airbus A330-300
Jedná se o nejběžnější variantu A330. Maximální kapacita je 440 pasažérů a dolet činí 11 750 km (6 350nm). Tato varianta létala od roku 2013 do roku 2020 u ČSA s registrací OK-YBA. Letadlo bylo pronajato od Korean Air.
Airbus A330-800neo
Dalo by se říct, že tato verze je pro Airbus propadákem. Maximální kapacita je 406 pasažérů a maximální dolet pak číní 15 094 km (8 150nm). Verze získala k 8.6.2022 pouze 11 objednávek.
Airbus A330-900neo
Jedná se o úspěšnější verzi A330neo. Prvním zákazníkem tohoto typu se stal TAP Air Portugal, první letadlo mu bylo dodáno v prosinci 2018. Maximální kapacita činí 460 míst, dolet pak 13 334 km (7 200nm).
Airbus A330-300 ČSA, pronajatý od letecké společnosti Korean Air.
A330-200, společnosti Kuwait Airways.
Airbus A330-900neo, společnosti Tap Air Portugal.
Airbus A330-800neo, společnosti Kuwait Airways.