Navštivte také nový web zaměřený na československé letectví - http://www.cs-letectvi.cz
Skočit na navigaci
Nacházíte se zde: Úvodní stranaJaponská letadlaNakadžima Ki-201 Karyu

Nakadžima Ki-201 Karyu

Nakadžima Ki-201 Karyu
V závěrečných dnech druhé světové války hledali japonští konstruktéři horečně pro své letectvo zbraň, schopnou alespoň částečného odporu proti spojeneckým útokům. Kvůli nízkým teoretickým znalostem se Japonsko rozhodlo požádat o pomoc Německo.
Jedním z prvních typů vyrobených na základě pomoci byl Nakadžima J9N Kikka. Jeho nevýhodou však byly slabé motory a proto náhradou za něj měl být tryskový stíhač Ki 201 Karyu, určený jak pro armádu, tak pro námořnictvo. Byla to dokonalá kopie německé Me 262A Schwalbe, s motory Ne 130 a Ne 230, o výkonech 900 kp, resp. 878 kp. Plány Me 262A byly dopraveny do Japonska ponorkou v polovině roku 1944. Vývoj probíhal ze soukromé iniciativy firmy Nakadžima pod vedením inženýra Iwa Shibuya, měl být ukončen v červenci 1945 a téhož roku v prosinci měl startovat prototyp. Prvních 18 kusů měl dodat sériová výroba v březnu 1946. Skutečnost byla proti plánům mnohem realističtější.
První trhlinou byly dva nálety B-29 na závody Nakajima, které výrobu omezily na minimum. Výroba a vývoj se proto přenesly do venkovských stavení a stodol. Další a největší trhlinou v plánech na Ki 201 bylo zničení plánů a smrt vedoucího konstruktéra při dopadu sestřeleného japonského stíhače na budovu, kde se skrývala konstrukční kancelář. To vedlo prakticky k zastavení celého projektu. V době kapitulace byl první prototyp dokončen ze 70%.

Verze

Původně se plánovalo se dvěma základními verzemi – pro armádu a námořnictvo. Námořní neměla mít možnost nést bombový náklad a měla mít jiné typy palubních zbraní, jinak se od té armádní nelišila. V obou verzích měl být vybaven radarem TaKi-15. Námořnictvo si už ale vybralo jako standardní stíhačku pro rok 1946 Nakadžimu J9N Kikka, armáda zase Rikugun Ki-202 Šuisui-Kai, takže o Ki-201 vlastně neměl nikdo zájem.

Takticko-technické údaje

Pohon: 2 × Ne 130
Výkon: 900 kp
Rozpětí: 15,8 m
Délka: 13,3 m
Výška: 4,09 m
Letová váha: 6 941 kg
Hmotnost prázdného letadla: 4 460 kg
Vzletová hmotnost maximálně: 8 380 kg
Užitečné zatížení: 792 kg
Max. rychlost: 852 km/h
Přistávací rychlost: 160 km/h
Výstup na 6000 m: 6,17 min
Dostup: 11 000 m
Dolet: 980 km
Výzbroj: 2×20 mm

Související články


Další literatura

  • Mikesh, Robert C. – Zlomená křídla samurajů, Baronet, Praha 1998

Info o článku

Autor: Pavel Soukup
Datum: 30.8.2005
Vytisknout článek
Nakadžima (Japonsko)
Nakadžima (Japonsko)

Fotogalerie

Obr. 1 - Dvojice nedokončených Ki-201 (Obrázek .jpg, 17kB)
  • Obr. 1 - Dvojice nedokončených Ki-201
Obr. 2 - Náčrtek typu Ki-201 (Obrázek .jpg, 31kB)
  • Obr. 2 - Náčrtek typu Ki-201

Letectvi.wz.cz: Pavel Soukup 2002-2007 [ISSN 1801-4070]

Navigace