Navštivte také nový web zaměřený na československé letectví - http://www.cs-letectvi.cz
Skočit na navigaci
Nacházíte se zde: Úvodní stranaJaponská letadlaMitsubishi J8M Shusui

Mitsubishi J8M Shusui

Mitsubishi J8M Shusui
V roce 1944 již bylo Japonsku jasné, že nemůže válku vyhrát. Přesto letecký vývoj neutichal, ba naopak se stupňoval začala vznikat „zázračná“ proudová letadla, která původně měla zvrátit průběh války. Vedle Nakadžimy J9N Kikka to bylo právě Mitsubishi J8M Shusui, které vycházelo z německého typu Messerschmitt Me 163. Přestože tento typ nebyl bojově nasazen, jednoznačně demonstruje pokrok, který vykonalo letectví za druhé světové války.

Vznik, vývoj

V roce 1943 japonští delegáti v Německu zhlédli ukázku letových vlastností Messerschmittu, která je velmi nadchla, takže nebylo divu, že za nedlouho Japonsko zakoupilo licenční práva na výrobu Me-163B za 20 milionů německých marek a byla také zakoupena práva na raketové motory Walter HWK 109-509. Z Německa tak bylo lodí odesláno několik vzorových letadel Me 163, z kterých se mělo vycházet při výrobě. Lodní konvoje však byly napadány spojeneckými bombardéry, takže do Japonska dorazil pouze jeden motor a příručka k obsluzel letounu Me 163. Nelehký úkol, postavit několik prototypů a později zahájit výrobu dostala firma Mitsubishi.
Od nového typu se očekávalo hodně. Japonské ostrovy byl sužovány nálety těžkých bombardérů B-29 a japonské námořní loďstvo neustále napadaly spojenecké stíhačky a bombardéry, proti kterým byli Japonci krátcí. Nový letoun tak požadovalo jak námořní letectvo, tak i armádní letectvo. Námořní označení mělo být J8M1 a armádní Ki-2000. Vývoj pod vedením Mijiriho Takahashiho pokračoval rychle a i přes nedostatek instrukcí, jak postupovat, byl první prototyp v září 1944 první prototyp hotov. První lety se uskutečnili se zátěží místo raketových motorů paliva. Klouzavé lety se J8M1 začaly 8. ledna 1945. Letadlo bylo vyvlečeno do vzduchu letadlem Nakajima B6N1, uvolnilo se, chvíli plachtilo, pak přistálo. Tyto lety potvrdily správnost konstrukce. První raketové motory byly doručeny Mitsubishi na začátku června 1945. Bohužel při prvním letu J8M raketový motor během prudkého stoupání selhal a letadlo se roztříštilo, pilot zemřel. Další lety se již nekonaly.
Plánovaly se dvě námořní verze, J8M1 ozbrojený se dvěma 30-mm kanony a J8M2 s jedním kanonem a většími přídavnými nádržemi. Zvětšená verze vycházející z armádní Ki-200, značená Ki-202, byla nejvíce upředňostnovanou variantou, ale byly postaveny pouze dva nedokončené kusy. Jeden letoun byl předán do USA na testování, ale letoun se nikdy nedostal do vzduchu a dnes je umístěn v Californii, v muzeu leteckých bojů v Číně, bohužel neznám přesnější informace o dalších kusech Shusui. Nejméně jeden je ještě v leteckém muzeu „někde“ v Japonsku.

Bezmotorový MXY8 Akigusa

Rovněž byla navržena bezmotorová verze MXY8 Akigusa (podzimní tráva) určená zejména k výcviku pilotů. Byla dokončena v listopadu 1944 a její první let za tažným Kyúshú K10W1 od 312. Kokutai a pilotovaný LtCdr Toyohiko Inuzuka se uskutečnil 6.12. téhož roku. Navzdory její netradiční konstrucki měla dobré vlastnosti a byla doporučena pro sériovou výrobou. Vzhledem k tomu, že konstrukce MXY8 se skládal ze dřeva a ocele, tedy vcelku dostupných a na opracování snadných látek, výroba měl probíhat u méně zranitelných „neleteckých“ společností. Pro armádní letectvo byl postaven jeden prototyp a dva sériové kusy byly rozestavěny. Armádní označení znělo MXY-8 Akigusa. Námořnictvo obdrželo dva kusy letounu MXY-8 Shúso (shodný název jako u JM8, jinak čtené). Námořní Shúso mělo narozdíl od armádních bezmotorových letounů pancéřování nádrží. Do budoucna se totiž plánovalo vybavit MXY-8 Shúso motory, které mělo být značeno MXY9 Shuka (podzimní oheň).

Takticko-technické údaje

Výrobce: Nakadžima Hikoki Kabušika Kajša
Délka: 8,13 m
Výška: 2,95 m
Rozpětí: 10,00 m
Nosná plocha: 13,20 m2
Max. rychlost u země: 620 km/h
Max. rychlost v 10 000 m: 682 km/h
Dostup: 10 700 m
Hmotnost prázdného letadla: 2 300 kg
Normální vzletová hmotnost: 3 500 kg
Maximální vzletová hmotnost: 4 080 kg
Dolet: 937 km
Výstup na 10 000 m: 26 min
Počet vyrobených kusů: 2 prototypy, z nichž druhý zůstal nedokončen

Související články


Další literatura

  • HaPM 3/1992

Info o článku

Autor: Pavel Soukup
Datum: 26.1.2004
Vytisknout článek
Mitsubishi (Japonsko)
Mitsubishi (Japonsko)

Fotogalerie

Obr. 1 - První prototyp J8M (Obrázek .jpg, 11kB)
  • Obr. 1 - První prototyp J8M
Obr. 2 - Bezmotorový MXY8 Akigusa (Obrázek .jpg, 13kB)
  • Obr. 2 - Bezmotorový MXY8 Akigusa

Letectvi.wz.cz: Pavel Soukup 2002-2007 [ISSN 1801-4070]

Navigace