Navštivte také nový web zaměřený na československé letectví - http://www.cs-letectvi.cz
Skočit na navigaci
Nacházíte se zde: Úvodní stranaItalská letadlaAermacchi MB-339

Aermacchi MB-339

Aermacchi MB-339
Cvičný proudový Aermacchi MB-339 vyráběný italskou firmou Aermacchi patří mezi významné cvičné letouny. Je zařazen v letectvech devíti států a nejvíce jej proslavila italská akrobatická skupina Frecce Tricolori, která na nich létá a předvádí po celém světě svá excelentní vystoupení.

Vznik

Aermacchi MB-339 byl vyvinut z předchozího úspěšného modelu této firmy – MB-326. Firma Aermacchi na jeho náhradě začala pracovat od roku 1972 a vypracovala celkem devět možných řešení. Nejslibnější byla verze M.B.339, poháněná buď jedním turbodmychadlovým motorem Larzac (M.B.339L) nebo proudovým Viper 600 (M.B.339V). Nakonec byla vybrána druhá varianta a prototyp poprvé vzlétl 12. srpna 1976. Hlavní změna spočívala ve zvýšení tandemové kabiny. Díky tomu má instruktor lepší výhled. Směrovou stabilitu zlepšilo zvětšení svislé ocasní plochy a zkosené dolní kýlovky. Do druhého prototypu bylo zapracováno poměrně málo změn, například protiskluzové zařízení brzd hlavního podvozku a řiditelné přední kolo, vylepšení klimatizace pilotní kabiny. Poprvé vzlétl 20. května 1977. Šestice podkřídelních závěsníků zůstala zachována, takže MB-339 mohl být použit jako lehký bitevník. Druhý prototyp již představoval podobu sériových strojů, takže po dokončení jeho zkoušek italské letectvo objednalo 16 sériových strojů. Sériová výroba se rozběhla v roce 1979.

Technický popis

Letoun se používá pro základní a pokračovací výcvik i pro ničení pozemních cílů v rámci přímé letecké podpory pozemních jednotek. Drak zhotoven z klasických lehkých kovů. Lichoběžníkové křídlo se šípovitosti náběžné hrany 11°. Na koncích křídla jsou pevné palivové nádrže o objemu po 630 litrech. Oba členové posádky sedí na vystřelovacích sedadlech Mk 10 F použitelných i na zemi v nulové výšce při nulové rychlosti. Zadní sedadlo je o 0,3 m vyvýšeno. Letoun má běžné radionavigační a spojovací vybavení. Pro zaměřování výzbroje se používá buď reflexní, nebo gyroskopický zaměřovač v přední pilotní kabině. Pohonnou jednotku tvoří jeden motor Rolls-Royce Viper Mk 632-43 bez přídavného spalování s max. tahem 17,8 kn. Vnitřní trupové nádrže mají objem 780 l paliva, spolu s již zmíněnými nádržemi na koncích křídla je celková vnitřní zásoba 1410 l.

Výzbroj

Veškerá výzbroj může být nesena na šesti podkřídelních závěsnících, vnitřní a prostřední mají nosnost po 455 kg, vnější pak po 340 kg. Pro vedení vzdušného boje lze použít dvojici PLŘS s samonavedením AIM-9 SIDEWINDER a dva kontejnery, každý s kanónem DEFA 553 ráže 30 mm se zásobou 120 nábojů. Protizemní výzbroj zahrnuje například čtyři pumy o hmotnosti 455 kg, šest pum o hmotnosti 340 kg, 36 protiletištních pum ráže 100 mm, šest bloků s celkem 108 nařízenými raketami ráže 68 mm, nebo 72 neřízených raket ráže 81 mm, popřípadně 150 raket ráže 50 mm. K dispozici jsou dvě přídavné aplivové nádrže s objemem po 325 l. Pro plnění průzkumných úkolů slouží podvěsný kontejner s fotografickými přístroji. Celková hmotnost podvěsné výzbroje může dosáhnout 2000 kg.

Verze

MB-339A je základní verze, které objednalo italské letectvo více než 80 kusů ze 101 dodaných.
MB-339PAN je speciální odlehčená verze pro akrobatickou skupinu Frecce Tricolori bez koncových nádrží.
MB-339RM čtveřice těchto strojů slouží ke kalibračním účelům, byly přestavěny z MB-339A.
MB-339B je zdokonalená dvojmístná verze se zvýšenými možnostmi boje proti pozemním cílům.
MB-339C je ještě více modernizovaná obdoba verze B, vybavená novější avionikou
MB-339CD je exportní provedení "céčka" pro zdokonalovací výcvik s kabinou plně vybavenou digitální avionikou.
MB-339CB označení letounů MB-339CD, které zakoupil Nový Zéland, nemají kabinu plně vybavenou digitální avionikou.
MB-339E je označení letadel dodávaných do Eritrey. Celkově odpovídají verzi C, nemají však digitální avioniku.
MB-339AM představuje obměnu vyvinutou v roce 1995 z verze A určenou k útokům na námořní cíle. za tímto účelem je vybavena dvěma ŘS Marte Mk 2A.
MB-339D je verze poháněná dvojicí turbodmychadlových motorů Pratt&Whitney Canada JT15D, umístěnými nad křídly. Původně se Aermacchi účastnilo s tímto typem výběrového řízení na cvičný letoun pro USA, avšak neuspělo a verze D se s největší pravděpodobností nebude vyrábět.
MB-339K měl být jednomístný lehký bitevník se dvěma kanony 30 mm, moderní avionikou, a schopností nést široký sortiment zbraní, nenalezl se však žádný zákazník.
MB-339FD je poslední verzí MB-339 a její prototyp poprvé vzlétl v roce 1996. Je určena pro pokročilý zbraňový výcvik a jako lehký bitevní letoun. MB-339FD (Full Digital) je vybavena novou avionikou, odpovídající soudobým vojenským letounům a je poháněna motory Viper 680. Dvacet čtyři těchto strojů si objednala Venezuela. Dalších třicet má sloužit v Itálii a má na nich probíhat výcvik pilotů na typ Eurofighter Typhoon do doby, než bude zaveden cvičný typ Aermacchi M.346 nové generace.

Uživatelé

Argentina zakoupila ještě před Falklandskou válkou deset letounů MB-339A pro námořní letectvo, které však později trpěly nedostatkem náhradních dílů a v současné době není jasné, jestli jsou ještě ve stavu námořního letectva a kolik jich je provozuschopných.
Eritrea objednala v Itálii celkem 6 kusů MB-339E (E je značení exportní verze pro Eritreu) a slouží k pokračovacímu výcviku pilotů na základně Asmara u 4. Squadrony.
Ghana patří mezi chudší africké státy, proto čtveřice letadel Aermacchi MB-339A dodaných v osmdesátých letech představuje společně s několika MB-326 jednu bojovou letku, působící z letiště v Accře, kde je smíšený vojenský a civilní provoz.
Itálie se pochopitelně stala prvním uživatelem MB-339. První ze 107 objednaných MB-339A byl předán 8. srpna 1979. Itálie rovněž provozuje třicítku letadel MB-339FD, určených k výcviků pilotů určených na Eurofighter Typhoon do doby, než budou zavedeny nové M.346. Další verzí provozovanou italskými vzdušnými silami je MB-339PAN, používaná světoznámou akrobatickou skupinou Frecce Tricolori.
Malajsie provozuje vedle cvičných Hawků také 12 italských Aermacchi MB339. První z nich byly dodány v roce 1983 a slouží u 15. Squadrony na základně Butterworth k základnímu a pokračovacímu výcviku pilotů proudových strojů
Nigérie má jednu letku o 12 letounech MB-339A. Embarga na dodávku vojenského materiálu do země v důsledku militantních bojůvek však způsobují, že většina z nich není v provozuschopném stavu.
Nový Zéland se pro Aermacchi MB-339 rozhodl v roce 1990 jako náhradu za BAC Strikemaster Mk88, které byly značně poruchové. První tři z devatenácti strojů byly dodány 19. dubna 1991, další dodávky probíhaly opět po třech letadlech v šestiměsíčních intervalech. Společně s bitevníky A-4 Skyhawk byly provozovány ze základny Ohakea. Jejich službu v roce 2001 však ukončilo překvapivé vyřazení Skyhawků a v důsledku toho i MB-339, na kterých probíhal výcvik.
Peru je jediným uživatelem MB-339 na americkém kontinentu. Na základně BA Las Palmas (SPLP) provozuje zhruba 16 strojů MB-339A u jednotky Escuadrón Aéreo Avanzada 513.
Spojené Arabské Emiráty provozují v letecké akademii na základně Minhad AFB celkem 7 cvičných MB-339A.

Takticko-technické údaje

Pohon: 1 × Viper MK632-43, 17,8 kN
Rozpětí: 10,86 m
Délka: 10,97 m
Výška: 3,99 m
Plocha křídel: 19,30 m2
Hmotnost prázdného stroje: 3 100 - 3430 kg (podle verze)
Max. únosnost výzbroje: 1 815 kg
Max. vzletová hmotnost: 6 350 kg
Max. rychlost: 920 km/h
Stoupavost: 35 m/s
Dostup: 14 630 m
Maximální dolet: 2050 km
Délka vzletové dráhy: 550 m
Délka přistávací dráhy: 480 m
Max. násobky přetížení: +7.33g, -4.0g

Související články

  • Nenalezeny žádné související články

Další literatura

  • APKR 66-68
  • L+K 23/1977

Info o článku

Autor: Pavel Soukup
Datum: 2.9.2004
Vytisknout článek
Fiat (Itálie)
Fiat (Itálie)

Fotogalerie

Obr. 1 - MB-339 (Obrázek .jpg, 13kB)
  • Obr. 1 - MB-339
Obr. 2 - MB-339CD (Obrázek .jpg, 15kB)
  • Obr. 2 - MB-339CD
Obr. 3 - Palubní deska verze FD (Obrázek .jpg, 40kB)
  • Obr. 3 - Palubní deska verze FD
Obr. 4 - Eritrejský MB-339E (Obrázek .jpg, 21kB)
  • Obr. 4 - Eritrejský MB-339E
Obr. 5 - Technický výkres (Obrázek .jpg, 27kB)
  • Obr. 5 - Technický výkres
Obr. 6 - Frecce Tricolori (Obrázek .jpg, 35kB)
  • Obr. 6 - Frecce Tricolori
Obr. 7 - Frecce Tricolori (Obrázek .jpg, 25kB)
  • Obr. 7 - Frecce Tricolori
Obr. 8 - MB-339A ze základny Minhad - SAE (Obrázek .jpg, 20kB)
  • Obr. 8 - MB-339A ze základny Minhad - SAE
Obr. 9 - Argentinský MB-339 (Obrázek .jpg, 11kB)
  • Obr. 9 - Argentinský MB-339
Obr. 10 - Novozélanský MB-339 (Obrázek .jpg, 25kB)
  • Obr. 10 - Novozélanský MB-339

Letectvi.wz.cz: Pavel Soukup 2002-2007 [ISSN 1801-4070]

Navigace