Navštivte také nový web zaměřený na československé letectví - http://www.cs-letectvi.cz
Skočit na navigaci
Nacházíte se zde: Úvodní stranaHistorieOtto Lilienthal

Otto Lilienthal

Otto Lilienthal
Sedmiletý Otto jednou řekl svému otci: „Chtěl bych umět létat jako čáp! Do školy bych se dostal mávnutím křídly!“. Na svůj sen nezapomněl a ve čtrnácti letech zkoušel létat se čtyřmetrovým křídlem připoutaným k vrbové obruči. Nikdo tehdy nemohl tušit, že se rodí jeden z nejslavnějších průkopníků letadel těžších vzduchu...
Otto Lilienthal byl jedním z prvních průkopníků klouzavého letu. Před ním byly snahy o postavení bezmotorového kluzáku těžšího vzduchu víceméně ojedinělé a výsledkem byly kolísavé úspěchy, jelikož nikdo nebyl schopen ovládat stroj za letu. Až Lilienthal postavil několik různých typů kluzáků, s nimiž dosáhl pravidelného, plně ovladatelného letu. Jeho příklad se ukázal být rozhodujícím, a tudíž může být právem nazýván prvním opravdovým letcem na světě.

Lilienthalova studia

Otto Lilienthal se narodil 23. května 1848 v německém městě Anklam. V letech 1856 až 1864 zde navštěvoval místní základní školu a seznámil se s významným německým astronomem Gustavem Spörerem. Ten ho vyučoval matematiku a podporoval v jeho zájmu o studium letu ptáků. Už ve čtrnácti letech prováděl pokusy se čtyřmetrovým křídlem připoutaným k vrbové obruči. V říjnu roku 1867 zahájil studium na „Královské průmyslové akademii“ v Berlíně, které ukončil v roce 1970 s titulem inženýra. Později pracoval v několika továrnách, kde se zabýval výrobou parních strojů.
Otto měl bratra Gustava, který měl také kladný vztah k letectví. Protože však bydlel v Austrálii, nemohl se Ottových experimentů účastnit. Až roku 1886 se vrátil do Německa a oba společně mohli pokračovat v systematickém zkoumání působení větru na umělá křídla, modely a papírové draky.
V roce 1889 publikoval knihu "Der Vogelflug als Grundlage de Fliegenkust" (Ptačí let jako základ umění létat), v níž prohlašoval, že zakřivení ptačích křídel je jedinou cestou k získání dostatečného vztlaku potřebného k létání. Tato kniha výrazně ovlivnila všechny letecké konstrukce té doby a stala se doslova biblí pro mnoho tehdejších průkopníků. Nicméně některá data publikovaná v Lilienthalově knize byla založena na nesprávných údajích pro součinitel tlaku vzduchu, které převzal z knihy od Johna Smeatona vydané již roku 1759. Tyto chyby opravili až bratři Wrightové díky zkouškám ve svém aerodynamickém tunelu.

Lilienthal vynálezcem

Otto Lilienthal nebyl „pouze“ letcem a konstruktérem kluzáků, ale ve své době patřil mezi přední německé odborníky v oblasti motorů. Vynalezl motor, který pracoval na principu trubkových kotlů. Z celkového počtu 24 patentů, které si přihlásil, se jich plných 20 zabývalo právě motory a parními stroji. Roku 1883 v Berlíně, Köpenicker Straße 110/113, založil vlastní společnost, která se zabývala výrobou parních strojů a motorů. Jejím jediným produktem, který se zachoval do dnešních dnů, je lehký parní stroj montovaný na zeď z roku 1889, který je dodnes funkční a je v majetku Lilienthalova muzea v Anklamu.
Díky úspěchu svých motorů získal dobrý zdroj financí a mohl se dále věnovat kluzákům, které byly jeho největším vynálezem. Jak vyplývá z předcházejícího odstavce, tak čtyři přihlášené patenty se týkaly také letecké činnosti:
  • Německý patent číslo 77916 (77), Flugapparat, 3.9.1893/10.11.1894
  • Britský patent číslo 2519, Flying machine, 1894
  • Patent Spojených států amerických číslo 544816, Flying machine, 1.2.1894/20.8.1895
  • Německý patent číslo 84417 (77), Flugapparat, 29.5.1895
Ve skutečnosti se však jednalo jenom o dva patenty, protože první tři byly obdobné, ale přihlášené ve více zemích. V roce 1893 si v Německu přihlásil patent na svůj „létající aparát“. Jednalo se o kluzák z roku 1893 nazvaný Maihöhe, sestávající z křídla napjatého soustavou drátů. Druhý německý patent je doplňkem toho prvního, nazvaný „Vorflügel“. Lilienthal v něm patentoval svůj nový vynález – mechanismus pro automatickou změnu profilu křídla.

První lety

Další poznatky vedly Lilienthala k tomu, že od mávavého pohybu křídly přešel k myšlence klouzavého letu. Začal konstruovat letadla zakládající se na principu padáku a nakloněných rovin. Napodobil se jím let ptáka s roztaženými křídly, kdy ne máváním, ale pozvolným sklonem křídel opisuje pták vlnitou křivku. Postupně postavil několik neúspěšných prototypů, než se mu povedlo poprvé vzlétnout.
Stalo se to v srpnu 1891, nedaleko německého města Derwitz v Brandenbursku, podle místa vzletu byl také první kluzák pojmenován - Derwitzer Apparat. První Lilienthalův let byl kratičký, byl to vlastně jenom jakýsi „skok“ vzduchem, neboť při něm ulétl vzdálenost pouhých patnácti metrů. Houževnatý letec se však nevzdal a své lety stále opakoval, aby se ujistil, že i vhodně postavená letadla těžší vzduchu mohou létat. Pokusy prováděl na 110 metrů vysokém vrchu Gollenberg u Stöllnu. Na jaře 1894 si nechal nedaleko Berlína zbudovat 15 metrů vysoký svah, odkud mohl startovat se svými kluzáky na kteroukoli stranu, kdy se mu to zlíbilo.

Typy kluzáků

Za celý svůj život Lilienthal sestrojil celkem jedenáct různých typů kluzáků, jednoplošných i trojplošných. Několik dalších typů zůstalo pouze v projektu, nebo nebylo dokončeno.
První Lilienthalovy kluzáky byly jednoplošníky s prohnutým profilem křídla a pevnou stabilizační plochou. Pilot se zapřel předloktími a kluzák ovládal pohybem nohou, jimiž přenášel podle potřeby těžiště. Díky tomu se dá říci, že mohl svůj stroj relativně dobře ovládat.
S druhým kluzákem, pojmenovaným Südende, se již dalo ulétnout více než 80 metrů. Třetí kluzák – Maihöhe-Rhinow – byl již vybaven mechanismem, který umožňoval měnit profil křídla a díky tomu při rozletu z 200 metrů vysokého kopce uletěl až 700 metrů. Na čtvrtý Otto dokonce pokusně namontoval motor o hmotnosti 5 kg, ale nikdy s ním nelétal a letadlo bylo využíváno „pouze“ ke klouzavým letům.
Nejúspěšnějším Lilienthalovým kluzákem byl kluzák č.11 (pátý skutečně létající) z roku 1894. Měl plochu křídel 13 metrů čtverečních. Minimálně osm strojů tohoto typu bylo postaveno a prodáno zájemcům, jednalo se tak o první letadlo těžší než vzduch vyráběné v sérii. Další typy kluzáků na něj navazovaly a lišily se jenom svou velikostí či profilem křídla. První dvouplošník zkonstruoval Otto v roce 1895. Sám o něm řekl: „Má stejnou nosnost jako jednoplošník s dvojnásobných rozpětím, ale je více citlivý na změny těžiště.“ Výsledky byly velmi přesvědčivé, proto Lilienthal postavil ještě několik dvouplošných strojů. Své kluzáky postupně zdokonaloval, aby ulétly co největší vzdálenost a byly lépe ovladatelné.

Další plány

Od roku 1896 se připravoval k postavení kluzáku poháněného motorem, dokonce postavil kluzák s mávajícími konci křídla a malým motorem poháněným zhuštěnými uhlíkovými plyny. Ale 9. srpna 1896 Lilienthal při jednom ze svých letů havaroval a při pádu si poškodil páteř. Na následky zranění druhý den zemřel v Berlínské nemocnici.
Lilienthal proto bezpečně patří mezi nejvýznamnější osobnosti letectví. Díky svým kluzákům dokázal, že budoucnost nemají jen vzducholodě a balóny, jak se většina odborné veřejnosti tehdy domnívala. Ačkoli nebyl prvním, kdo pracoval s kluzáky, tak jeho znalosti získané systematickým a organizovaným přístupem vytvořily základ pro další průkopníky. V jeho díle pokračovali další – Angličan Pilcher, Američané Chanute a Whitehead a také bratři Wrightové.
Své konstrukce vyzkoušel při nejméně dvou tisících letech, několikrát spadl z výšky až 20 metrů. Až let den 23.5.1896 se mu stal osudným. Při letu se zřítil a následkům zranění druhý den podlehl. Na místě jeho pádu stojí malý pomníček, připomínající smrt slavného aviatika.
Otto Lilienthal je také autorem dvou slavných citátů charakterizujících pionýrské období letectví: „Vymyslet letadlo nic není. Postavit ho je těžší. Nejtěžší je s ním ale létat." Druhý, který řekl krátce před smrtí a v originále zněl „Opfer müssen gebracht werden!“, by se dal přeložit „Oběť musí být vykonána!“.

Související články

  • Nenalezeny žádné související články

Další literatura


Info o článku

Autor: Pavel Soukup
Datum: 4.4.2006
Vytisknout článek
Otto Lilienthal
Otto Lilienthal

Fotogalerie

Obr. 1 - Otto Lilienthal (Obrázek .jpg, 8kB)
  • Obr. 1 - Otto Lilienthal
Obr. 2 - Jeden z prvých Lilienthalových letů (Obrázek .jpg, 16kB)
  • Obr. 2 - Jeden z prvých Lilienthalových letů
Obr. 3 - Kluzák č.11, rok 1895 (Obrázek .jpg, 25kB)
  • Obr. 3 - Kluzák č.11, rok 1895
Obr. 4 - Dvouplošný kluzák z roku 1895 (Obrázek .jpg, 8kB)
  • Obr. 4 - Dvouplošný kluzák z roku 1895
Obr. 5 - Umělý kopec nedaleko Berlína (Obrázek .jpg, 41kB)
  • Obr. 5 - Umělý kopec nedaleko Berlína

Letectvi.wz.cz: Pavel Soukup 2002-2007 [ISSN 1801-4070]

Navigace