Navštivte také nový web zaměřený na československé letectví - http://www.cs-letectvi.cz
Skočit na navigaci
Nacházíte se zde: Úvodní stranaFrancouzská letadlaDassault MD-450 Ouragan

Dassault MD-450 Ouragan

Dassault MD-450 Ouragan

Vznik, vývoj

Počátky vývoje tohoto letounu lze datovat zhruba do koce čtyřicátých let minulého století, kdy bylo třeba ve francouzském vojenském letectvu nového stíhacího letounu. Tamní vládní představitelé nechtěli kupovat americká letadla, ale obnovit vlastní letecký průmysl a opět vyzbrojit domácí letectvo vlastním typem. Z počátku bylo sice dodáno několik letadel F-84 Thunderjet a v licenci bylo vyrobeno pár strojů de Havilland Vampire, ale později vznikly dva francouzské projekty - SO-6020 Espadon a MD-450 Ouragan. Espadon se však neprosadil, a tak vývoj nového typu zůstal pouze na Dassaultovi. V roce 1947 byly určeny přesné požadavky francouzského letectva na nový letoun, to požadovalo typ s rozpětím 10 m, výškou 3,8 m, délkou 9,4 m, stoupavostí 25 m/s, který by byl vyzbrojen čtyřmi kanóny ráže 15 až 20 mm a poháněn motorem Hispano-Suiza Nene.
Později si Marcel Dassault vynutil pro svůj letoun státní objednávku a tak se mohl v prosinci 1947 bez obav pustit do konstrukčních prací. Spolu se svými konstruktéry zvolil co nejjednoduší konstrukci. MD-450 byl navržen jako jednomotorový dolnoplošník s válcovým trupem a se šípovým křídlem. Výzbroj tvořily čtyři kanóny ráže 20 mm spolu s podkřídelními závěsníky. Za 2 roky vzlétl první prototyp, který stejně jako druhý prototyp později havaroval, avšak oba byly opraveny a pokračovaly ve zkouškách. Výzbroj byla ověřena až na třetím prototypu, který byl později sešrotován. Na základě dobrých výkonů i letových vlastností těchto prototypů bylo v roce 1950 ojednáno 15 předsériových strojů, objednávka však byla později snížena na 12.
Všech dvanáct strojů bylo dodáno a proběhly na nich pokračovací zkoušky a některé byly speciálně upraveny pro další výzkum. Vzhledem k dobrým zkušenostem s novým MD-450 byla uzavřena objednávka na 150 letounů, kterou později doplnily další dvě na stovku letounů. Výroba byla rozdělena mezi několik francouzských firem a konečnou montáž prováděl Dassaultův podnik v Mérignacu. První sériový letoun vzlétl poprvé 5. prosince 1951, ale oficiální zálet proběhl až 20. prosince téhož roku. Náběh sériové výroby nebyl vzhledem k problémům s výrobou motorů jednoduchý a tak bylo do konce roku 1952 zkonstruováno jen 39 strojů, avšak nedostatky byly odstraněny a v roce 1953 bylo vyrobeno už 193 strojů a zbývajících 118 Ouraganů bylo dokončeno do poloviny roku 1954.

Verze

MD-450A: Toto označení nesla série prvních 50 strojů s motorem Hispano-Suiza Nene 102.
MD-450B: Dalších 300 strojů již mělo výkonnější motory Hispano-Suiza Nene 104B a byly značeny MD-450B.
MD-450 Twin Ouragan: Tento zajímavý typ vznikl spojením dvou trupů Ouraganu obdélníkovým křídlem a zamontováním nového motoru SNECMA Vulcain, s nímž měl dosahovat nadzvukových rychlostí, avšak kvůli problémům s vývojem tohoto motoru byl program Vulcain zrušen a tím byl vlastně ukončen tento zajímavý projekt.
MD-460: Ve snaze o vytvoření nového výkonnějšího letounu vznikl MD-460 Barougan, kterého byly postaveny čtyři prototypy (č. 140, 223, 225, 336). MD-460 se odlišoval zejména přepracovaným podvozkem a tím, že měl padák. Do budoucna se plánovalo nahradit jeho motor novým SNECMA Vulcain, stejně jako u MD-450 Twin Ouragan, ale ze stejných důvodů jako u Twin Ouraganu z toho sešlo.

Technický popis

MD-450 byl jednomístný celokový dolnoplošný stíhací a stíhací bombardovací letoun poháněný jedním proudovým motorem.
Trup: Skořepinový trup je složen ze tří základních částí. V přední je umístěna přetlaková kabina s vystřelovacím sedadlem, příďový podvozek, fotokulomet a radiostanice. Ve střední části jsou čtyři kanóny, závěsy motoru, hydraulické čerpadlo, nosníky křídla a hlavní podvozek. V zadní části se nachází pouze brzdící štítky a výstupní roura motoru. Všechny tyto části jsou k sobě přichyceny v osmi bodech.
Křídlo: Je dvounosníkové konstrukce, vyráběné jako jeden celek a připojuje se ke střední části trupu. Na křídle je celkem 8 závěsníků pro pumy a přídavné nádrže. Poslední vněšjí žebro křídla tvoří zároveň závěsník koncové nádrže.
Ocasní plochy: Ocasní plochy se vyráběly společně se zadní skořepinou trupu, je na nich uchyceno posilovači mechanicky ovládané výškové kormidlo s vyvažovacími a odlehčovacími ploškami. V náběžné hraně kýlovky je umístěna anténa radiostanice UKV-2.
Pohonná jednotka: Pohonnou jednotkou u MD-450 byl jeden proudový motor Hispano-Suiza Nene 104 verzí B, C a D vyráběný v licenci od Rolls-Royce; některé stroje byly později vybaveny novými motory Nene 105.
Výbroj: Základní výzbroj tvořily čtyři kanóny Hispano-Suiza HS-404 Mk.V ráže 20 mm se zásobou 120 nábojů a celkem 1000 kg pum, raket i přídavných nádrží.
Podvozek: Podvozek je tříbodový, příďový podvozek se zatahuje směrem dopředu mezi vstupní kanály vzduchu. Hlavní podvozkové nohy se hydraulicky zatahují do křídel směrem k trupu. Pneumatiky mají rozměry 27×6, 5×15.

Uživatelé

Francie: Prvním uživatelem se stala samozřejmě Francie, které do své výzbroje zařadila 350 Ouraganů, které tvořily výzbroj tří stíhacích skupin - pluků (Escadres de Chasse). Každá skupina měla tři křídla po 25 letounech (Escadrons), které obsahovaly dvě letky (Escadrilles). Ouragany rychle zastaraly a v roce 1964 již byly všechny vyřazeny z aktivní služby; několik jich zůstalo v záloze. Dobré letové vlastnosti byly využity k vytvoření dvou akrobatických skupin, z nichž slavnější Patrouille de France existuje dodnes, i když létá na jiných strojích.
Izrael: Dalším uživatelem byl Izrael, který z důvodu nedostatku letadel postupně do své výzbroje zařadil 75 Ouraganů, které později prošly několika konflikty a v roce 1971 byly stáhnuty z aktivní služby. Dodnes lze některé z nich shlédnout v muzeích.
Indie: 25. července 1953 Indie objednala z důvodu hrozícího konfliktu s Pákistánem 71 ks MD.450B vybavených motory Nene 105A s tahem 23,1 kN a britskou verzí kanónů Hispano Mk.V. Dalších 33 ks získala v roce 1957 z rezervy l'Armée de l'Air. V Indii letadlo nazývali "Toofani", ale pravděpodobně nebylo bojově použité.
Salvádor: Posledním uživatelem MD-450 se stal Salvádor, který od roku 1975 postupně zakoupil celkem 18 vyřazeným Ouraganů z výzbroje izraelského letectva.

Takticko-technické údaje

Rozpětí: 8,95 m
Délka: 8,50 m
Výška: 2,75 m
Nosná plocha: 12,47 m2
Hmotnost prázdného stroje: 1 400 kg
Vzletová hmotnost: 1 745 kg
Max. rychlost (4000 m): 484 km/h
Dostup: 9 100 m
Maximální dolet: 890 km

Související články

  • Nenalezeny žádné související články

Další literatura

  • Aircraft Profile Vol.143 - Dassault M.D.450 Ouragan, Profile Publications (Kat. číslo 143)
  • L+K 23-24/1984
  • L+K 17-19/2002

Info o článku

Autor: Pavel Soukup
Datum: 2.9.2004
Vytisknout článek
Dassault (Francie)
Dassault (Francie)

Fotogalerie

Obr. 1 - Formace MD-450 (Obrázek .jpg, 29kB)
  • Obr. 1 - Formace MD-450
Obr. 2 - Francouzský MD-450 (2-SS) (Obrázek .jpg, 40kB)
  • Obr. 2 - Francouzský MD-450 (2-SS)
Obr. 3 - MD-450 Patrouille De France (Obrázek .jpg, 35kB)
  • Obr. 3 - MD-450 Patrouille De France
Obr. 4 - Indické MD-450 (Obrázek .jpg, 41kB)
  • Obr. 4 - Indické MD-450
Obr. 5 - Izraelský MD-450 (Obrázek .jpg, 51kB)
  • Obr. 5 - Izraelský MD-450
Obr. 6 - Nákres MD-450 (Obrázek .jpg, 22kB)
  • Obr. 6 - Nákres MD-450

Letectvi.wz.cz: Pavel Soukup 2002-2007 [ISSN 1801-4070]

Navigace