Navštivte také nový web zaměřený na československé letectví - http://www.cs-letectvi.cz
Skočit na navigaci
Nacházíte se zde: Úvodní stranaBritská letadlaSupermarine Spiteful a Seafang

Supermarine Spiteful a Seafang

Supermarine Spiteful a Seafang
Britské stíhací Spitfiry prošly celou 2. světovou válku, v které patřily mezi nejlepší stíhačky, a postupně byly zdokonalovány, aby byly stále o něco napřed před nepřátelskými stroji. Za tímto účelem vznikl v průběhu války právě Supermarine Spiteful.

Vývoj

Na cestě k dalšímu pronikavému zdokonalení jeho koncepce dospěl Joseph Smith v roce 1941 k úvaze o použití laminárních profilů nosné plochy. Tyto profily bývají tvarovány tak, aby se hranice začátku turbulence posunula značně a tím se značně zmenšil odpor. Jejich závažnou chybou byla potřeba zachovat dokonale hladký povrch alespoň v přední části křídla. Tuto závažnou překážku dokázala málokterá firma překonat.
První projekty dohodnuté mezi společností Supermarine a ministerstvem letectví předpokládaly montáž laminárních křídel nové konstukce na některou z verzí Spitfiru. Konečné podmínky byly dohodnuty až v roce 1943 pod označením F. 1/43 a na jejich základě údajně objednalo ministerstvo sérii 373 upravených Spitfirů F.21 (Laminar Wing), ale ve skutečnosti získalo 21 spitfirů, na které byla laminární křídla montována až později.
Vývoj pokračoval poměrně rychle. Dne 30. července 1944 zkušební pilot J. K. Quill zalétal protototyp, který dostal nové jméno Spiteful. Koncem roku 1944 byl však první prototyp ztracen, ale zanedlouho byl již ve vzduchu druhý prototyp s novým modernějším trupem, na jehož rovném hřbetě vyčníval prostorný kapkovitý kryt kabiny. Koncem roku 1944 byl hotov ještě třetí prototyp, vyznačující se zejména změnou polohy vstupního otvoru vzduchu ke kompresoru - přestěhoval se od úrovně náběžné hrany křídla pod trup těsně za vrtulový kryt. Ocasní plochy byly poněkud větší, protože v souvislosti se změnou rozmístění palivových nádrží v trupu došlo k mírné změně polohy těžiště.

Verze

Spiteful XIV Na přelomu roku 1944 a 1945 se pracovalo na ověřovcí sérii Spitefulů. Měla konstrukční prvky shodné s třetím prototypem a nesla označení Spitfire XIV - nikdy se nepodařilo zjistit, proč bylo zvoleno právě číslo XIV pro stroje první série. Tovární označení znělo Supermarine 371. První předsériový Spiteful XIV byl zalétán 2. dubna 1945 s motorem Griffon 65 o výkonu 2050 k a obvyklou pětilistou vrtulí. Po něm následovalo dalších šestnáct Spitefulů ověřovací série, z nichž však jen osm bylo dodáno na letiště a skutečně létalo. Ostatní stroje převzaly rezervní technické jednotky RAF; později byly sešrotovány. Důvod pro náhlý úbytek zájmu byl jasný - skončila válka v Evropě i v Pacifiku.
Spiteful XV Po válce pokračoval vývoj již jen velmi omezeně. V roce 1946 vznikl ještě prototyp Spiteful XV, jehož motor Griffon poháněl dvě protiběžné třilisté vrtule.
Spiteful XVI Na předcházející verzi navázel ještě jeden Spiteful XVi s motore Griffon 101 o 2420 k, rovněž s protiběžnými vrtulemi. Tento stroj je pro historii britské letecké techniky významný - roce 1947 dosáhl nad letištěm Boscombe Down ve výši 8 700 m rychlosti 790 km/h, čímž se stal pro všechny časy nejrychlejším britským letounem s pístovým motorem.
Seafang 31 V květnu 1945, když se po ukončení války v Evropě počal zájem soustřeďovat na námořní způsob vedení války v pacifické oblasti, zadalo velitelství námořního letetctva objednávku na 150 sériových stíhacích letounů podle specifikace N.5/45, odpovídajících palubní verzi Spitefulu. Firma Supermarine připravila palubní obměnu Spitefulu již delší čas předtím. Jeden Spiteful XIV byl opatřen přistávacím hákem, aby mohl být vyzkoušen na palubě letadlové lodi. Měl také zdokonalený podvozek, schopný absorbovat těžké nárazy vznikající při přistání na kývající se palubu lodi. Námořní obměna Spitefulu v tomto provedení a s motory Griffon 61 dostala pojmenování Seafang 31. Bylo však postaveno jen 10 letadel tohoto typu, z nichž první vzlétl koncem ledna 1946. Tovární označení znělo Supermarine 382.
Seafang 32 Mnohem významnější byla verze Seafang 32, postavená ve dvou prototypech v roce 1946 a poháněná motory Griffon 89 o výkonnosti 2375 k, která se měnila pomocí dvojice protiběžných tžílistých vrtulí firmy Rotol. Toto uspořádání pohonné jednotky bylo u typu Seafang 32 použito ještě dříve než u Spitefulu XV. Křídla měla sklopné vnější části, zvedané na palubě lodi směrem nahoru. Tovární označení těchto letounů, schopných dosáhnout ve výši 6400 m rychlosti 760 km/h, bylo Supermarine 396. Továrna postavila zmíněné prototypy a šest dalších strojů v jednotlivých stavebních dílech, které však nikdy nebyly postaveny.

Technický popis

Spiteful měl vlastně poněkud upravený trup Spitfira VIII s motorem Rolls Royce Griffon 61 o 2305, jenž poháněl mohutnou pětilistou automatickou vrtuli. K trupu byla připojena nová lichoběžníková křídla s laminárním profilem, vyvinutým aerodynamickým oddělením firmy Supermarine. Křídla měla celokovovou jednonosníkvou konstrukci a pod byly pod nimi nízké tavrované chladiče. Výzbroj tvořily čtyři dvacetimilimetrové kanóny British Hispano Mk.V, seskupené po dvou v obou polovinách křídla. Vniřní zbraně nesly po 167 nábojích, vnější po 145 nábojích. Velkou novinkou proti standartním Spitfirům byl podvozek o velmi širokém rozchodu zatahovaný do křídel směrem k trupu (u Spitfirů se většinou zatahoval směrem ke konci křídel).
Později začaly proudové stíhací letouny rychle vytlačovat své stíhací předchůdce. Přestože se Spiteful nijak zvlášť nerozšířil, je významný nejen svými vysokými výkony, ale i klasickými prostými, jednoduchými a vysoce elegantními tvary. Patří mezi nejkrásnější letadla, jaká kdy v historii existovala.

Takticko-technické údaje

Rozpětí: 10,68 m
Délka: 10,04 m
Výška: 4,00 m
Nosná plocha: 19,45 m2
Prázdná váha: 3 340 kg
Vzletová váha: normálně 4 530 kg
  maximálně 5 180 kg
Maximální rychlost: u země 652 km/h
  v 1 680 m 700 km/h
  v 7 900 m 772 km/h
Cestovní rychlost: v 6 000 m 615 km/h
Dostup: 12 800 m
Výstup na 6000 m: 4,9 min
Dolet: na vniřní palivo 910 km
  s přídavnými nádržemi 2 110 km

Související články

  • Nenalezeny žádné související články

Další literatura

  • L+K 12/1967

Info o článku

Autor: Pavel Soukup
Datum: 2.9.2004
Vytisknout článek
Supermarine Air Works (Velká Británie)
Supermarine Air Works (Velká Británie)

Fotogalerie

Obr. 1 - Spiteful XIV (Obrázek .jpg, 19kB)
  • Obr. 1 - Spiteful XIV
Obr. 2 - Spiteful XV (Obrázek .jpg, 28kB)
  • Obr. 2 - Spiteful XV
Obr. 3 - Spiteful XVI (Obrázek .jpg, 41kB)
  • Obr. 3 - Spiteful XVI
Obr. 4 - Seafang 32 (Obrázek .jpg, 5kB)
  • Obr. 4 - Seafang 32

Letectvi.wz.cz: Pavel Soukup 2002-2007 [ISSN 1801-4070]

Navigace